Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Ruiskukoneiden keskustelut
Eeska91
Viestit: 233
Liittynyt: 31 Loka 2013, 22:31
Paikkakunta: Oulu

Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Eli terveppä terve! Liityin iloiseen joukkoonne koska kohta kotipihaani koristaa -90 vuoden Astro. Auto on varustettu 4.3 ruutta V6:sella, kuten kaikki varmaankin tietää? Ihan aloin vaan kyselemään tämmösiä tyhmiä että onko tuo 4.3 ruiskukone kuin taloudellinen ajaa jos ajaa 80km/h? Eikä muutenkaan ole tapana näillä jenkkeillä vouhottaa :)
Chevrolet Astro 1990 4.3 V6 ruutta + TH700.

Facebookissa: Eetu Kaakinen <- lisätkää kaveriksi!

VTCF nro: 1756

Astronaatti
Viestit: 200
Liittynyt: 03 Marras 2011, 21:33

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Astronaatti »

Eeska91 kirjoitti:Eli terveppä terve! Liityin iloiseen joukkoonne koska kohta kotipihaani koristaa -90 vuoden Astro. Auto on varustettu 4.3 ruutta V6:sella, kuten kaikki varmaankin tietää? Ihan aloin vaan kyselemään tämmösiä tyhmiä että onko tuo 4.3 ruiskukone kuin taloudellinen ajaa jos ajaa 80km/h? Eikä muutenkaan ole tapana näillä jenkkeillä vouhottaa :)
9,5-12 litraa riippuen myös mikä vaihteisto siellä on ja onko kaikki muuten kunnossa.

Eeska91
Viestit: 233
Liittynyt: 31 Loka 2013, 22:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Mahtaa olla TH400? En tiedä. Koneessa on vaa pikkunen häslinki että venttiilinnostajat naputtaa. Onko silloin venttiilinsäätö ajankohtainen? Ei kuulemma vaikuta käyntiin eikä ajoon. Kiitos muuten nopeasta vastauksesta :) Ja sitte surullisenkuuluisa ohjaussimpukka on väljä. Tai löysänny vaan siihen on jo kaveri joka neuvoo miten tehdään. Eiköhän sitä tuostakin saada toimiva peli :) Kuvia lisään tänne kunhan Astro kököttää pihassa :)
Chevrolet Astro 1990 4.3 V6 ruutta + TH700.

Facebookissa: Eetu Kaakinen <- lisätkää kaveriksi!

VTCF nro: 1756

Astronaatti
Viestit: 200
Liittynyt: 03 Marras 2011, 21:33

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Astronaatti »

Eeska91 kirjoitti:Mahtaa olla TH400? En tiedä. Koneessa on vaa pikkunen häslinki että venttiilinnostajat naputtaa. Onko silloin venttiilinsäätö ajankohtainen? Ei kuulemma vaikuta käyntiin eikä ajoon. Kiitos muuten nopeasta vastauksesta :) Ja sitte surullisenkuuluisa ohjaussimpukka on väljä. Tai löysänny vaan siihen on jo kaveri joka neuvoo miten tehdään. Eiköhän sitä tuostakin saada toimiva peli :) Kuvia lisään tänne kunhan Astro kököttää pihassa :)
Tuskin on TH400 (eli vain 3-vaihteinen) ja jos on niin sitten kyllä vie soppaa enemmän. Melko pöhlö swappi kyl on tehty jos noin on, tosin erittäin kestävä loota on toi TH400 mutta kyllä perus-Astrossa tollanen seitensatanen kestää "aivan tarpeeksi hyvin".
Alunperin siis nää on TH700 eli ylivaihde-laatikolla.

Eeska91
Viestit: 233
Liittynyt: 31 Loka 2013, 22:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Oiskohan näin että on tuo kuuluisa TH700 loota. Noh ens vkolla selviää :) Onko jotan mitä pitäisi seurata tämän ikäisessä Astrossa koneen puolesta? Öljyt ja lootaöljyt vaihdettu pari viikkoa sitten eli niistä ei tarvitse huolehtia. Mikä on öljyn vaihtoväli? Puhutaanko 20tkm? Vai enemmän. Ja mitä öljyä suosittelette?
Chevrolet Astro 1990 4.3 V6 ruutta + TH700.

Facebookissa: Eetu Kaakinen <- lisätkää kaveriksi!

VTCF nro: 1756

Jartsa
Viestit: 606
Liittynyt: 03 Syys 2006, 20:42
Paikkakunta: Kokkola

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

Sä sitten olet tuon taivaspaikan itselle noilla voorteilla hankkinut niin nytkö uskaltaa ostaa chevyn? :lol:

Ps.Vai erehdyinkö henkilöstä? :shock:
EX-Chevrolet Chevy Van 6.5 d Starcraft1994 NYM-94
EX-Chevrolet Chevy Van 6.2 d C-TECH1990 NYE-58
EX-Chevrolet Chevy van 6.2 d NHF-64
EX-GMC Vandura 6.2 d NYE-16

Eeska91
Viestit: 233
Liittynyt: 31 Loka 2013, 22:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Joo Fordilla on ajettu, mutta vaihdetaan jo merkkiä. Toki tuo tuneri pysyy kans pihassa :) Et erehtyny. Saaha sitä olla harraste ja käyttis ;)
Chevrolet Astro 1990 4.3 V6 ruutta + TH700.

Facebookissa: Eetu Kaakinen <- lisätkää kaveriksi!

VTCF nro: 1756

Fuller
Viestit: 390
Liittynyt: 07 Syys 2011, 10:13
Paikkakunta: Renko

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Fuller »

Moottoriöljynä olen itse käyttänyt 5w-30 -viskositeetin osasynteettistä, mineraalikin käy ja jos tuntuu että vaihtovälillä kuluu öljyä normaalia enemmän eli yli 2 litraa / 3200 km, voi viskositeetiksi valita esim 10w-30.

Vaativissa olosuhteissa, joihin Suomen olosuhteet luetaan, moottoriöljyn vaihtoväli on 5000 km.

Ajonopeudesta: Amerikoissahan on yleisesti nopeusrajoitukset taajamien ulkopuolella välillä 55 mph - 65 mph, ja autojen välityssuhteet on luonnollisesti valikoitu optimiksi tuohon haarukkaan. Yleisellä tasolla nopeus 80 km/h - 100 km/h on taloudellisin. 80 km/h:n nopeudessa on renkaiden ja voimansiirron aiheuttama vierintävastus valtaosin voitettu, mutta nopeuden noustessa ilmanvastus, eli auton syrjäyttämän ilmamassan aiheuttama paine kasvaa. Näiden em. faktoreiden kompromissi löytyy juurikin alueelta 80 km/h - 100 km/h, yli satasen mentäessä ilmanvastuksen voittamiseen kulutettavan energian määrä kasvaa rajusti.

Moottorin naputtavasta äänestä sen verran, että Amerikan-Joen moottorin tulee käyntilämpötilassaan olla melko äänetön. Siihen on siellä markina-alueella totuttu, myös hyötyajoneuvoissa, ei asiaan kannattaa paneutua. Jos hälyäänien aiheuttajaksi on diagnosoitu venttiilikoneisto (naputtava ääni kuuluu taajuudella 0,5 x moottorin pyörintänopeus tai taajuus vaihtelee), kannattaa aluksi kokeilla moottorin sisähuuhtelua, koska hydraulisten nostajien toiminta häiriintyy lian johdosta. Näissä moottoreissa on siis hydrauliset venttiilinnostimet (juurikin käytön hiljaisuuden johdosta), eikä venttiilivälyksiä pysty manuaalisesti säätämään.
Moottorin hälyäänien diagnosointi.docx
(12.89 KiB) Tiedosto ladattu 81 kertaa
Venttiilikoneiston melun diagnosointi.docx
(12.11 KiB) Tiedosto ladattu 81 kertaa

Eeska91
Viestit: 233
Liittynyt: 31 Loka 2013, 22:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Kiitos oikein täydentävästä vastauksesta :) Pitää kattoa nuo liitteet mitä laitoit. Täällähä on kivaa porukkaa. Onko muute teikäläisillä FB sivuja?
Chevrolet Astro 1990 4.3 V6 ruutta + TH700.

Facebookissa: Eetu Kaakinen <- lisätkää kaveriksi!

VTCF nro: 1756

Eeska91
Viestit: 233
Liittynyt: 31 Loka 2013, 22:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Naputus ei lopu lämpimällä koneella. Nostaja on hajalla entisen omistajan mukaan. Liekkö kui tympiä vaihtaa.
Chevrolet Astro 1990 4.3 V6 ruutta + TH700.

Facebookissa: Eetu Kaakinen <- lisätkää kaveriksi!

VTCF nro: 1756

Fuller
Viestit: 390
Liittynyt: 07 Syys 2011, 10:13
Paikkakunta: Renko

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Fuller »

Tietämättä mikä on osaamisesi taso, on siinä nostajien esille kaivamisessa oma työnsä. Ei ihan parin tunnin homma, kun lähdetään siitä, että tehdään huolella ja maltilla. Konehuoneen rajalliset tilat luovat tähän pikantin lisävivahteen.
Imusarja pois, keinuvipuakseli ja työntötangot pois ja sitten pääsee käsiksi nostajiin.
Mutta jos nostajilla on vikaa, on työ syytä tehdä. Mikäli päätät tehdä itse, avitan kyllä työohjeiden muodossa.

Ennen töiden aloittamista tulee pöydältä löytyä ainakin moottorin yläpään tiivistesarja ja varmuus siitä, että varaosatoimittajallasi on oikeansorttisia venttiilinnostimia, mikäli niitä tarvitaan. Mielellään myös tuumakokoisia avaimia ja hylsyjä, sillä vaikka Amerikan-Joe jo tuossa vaiheessa oli siirtynyt ainakin moottorien iskutilavuuden ilmoittamisessa metrijärjestelmään, voi pultti- ja mutteripuolella tulla vastaan ylläreitä.

Eeska91
Viestit: 233
Liittynyt: 31 Loka 2013, 22:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Rivinelosen osaan purkaa ja kasata, mutta V6 on kyllä uus tuttavuus. :D Eiköhä siitä tuu hyvä kun tekee huolella ja maltilla. Ei sinänsä häiritsevä naputus mutta tyhjäkäynnillä kuuluu välillä oikein terävästi se naputus. Kulutus oli maltillinen n.10l/100km. 80 lätkä perseessä. Loota vaihto ylivaihteelle n.80km/h vauhdissa. Ja oikein pehmeä vaihto oli. Miellyttävä kokemus :)
Chevrolet Astro 1990 4.3 V6 ruutta + TH700.

Facebookissa: Eetu Kaakinen <- lisätkää kaveriksi!

VTCF nro: 1756

eemu
Viestit: 150
Liittynyt: 09 Elo 2006, 21:13
Paikkakunta: ulvila

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja eemu »

eiköhän noi jenkkikoneet oo kuitenkin tappi koneita . siellä hydraulisessa nostimessa ei oo mitään särkyvää . mutta jos siellä on öljyn kierrossa tukos eikä se nosta öljynpainetta nostimeen se naputtaa . eli jos avaa nostimet siellä sisällä on jousi,pari prikkaa ja öljyä . venttiilikoppa auki ja kokeilemalla missä nostajassa on löysää löytää oikean .

Eeska91
Viestit: 233
Liittynyt: 31 Loka 2013, 22:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Jatketaan tätä kone keskustelua. Tässä eilen kun aloin kattomaa öljyjä autosta nii ö.tikku poikki. Mistä saa uusia/käytettyjä ö.tikkuja. Ja saako sen vanhan tikun magneettien avulla nostettua pois sieltä?
Chevrolet Astro 1990 4.3 V6 ruutta + TH700.

Facebookissa: Eetu Kaakinen <- lisätkää kaveriksi!

VTCF nro: 1756

Fuller
Viestit: 390
Liittynyt: 07 Syys 2011, 10:13
Paikkakunta: Renko

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Fuller »

Magneettia kannattaa kokeilla, sellainen kynän vahvuisen teleskooppivarren päässä oleva sinne saattaisi mennä. Mutta jos ei tule yläkautta niin sitten öljypohja pois ja sitä kautta.
Öljytikku(kin) on moottorin elämän kannalta äärimmäisen tärkeä kapistus, ei sitä insinööri sinne turhan takia ole suunnitellut. Uutta tai käytettyä kannattaa kysäistä ainakin SouthWest Trade:sta.

Eeska91
Viestit: 233
Liittynyt: 31 Loka 2013, 22:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Ok. Magneetilla pitää kokeilla poistoa. Mietin että kun on itselläni teollisuusmagneetteja niin ne putken ympärille ja hitaasti lähtä nostamaan sitä pois. Passaako 6.2D ö.tikku Astroon?
Chevrolet Astro 1990 4.3 V6 ruutta + TH700.

Facebookissa: Eetu Kaakinen <- lisätkää kaveriksi!

VTCF nro: 1756

Astronaatti
Viestit: 200
Liittynyt: 03 Marras 2011, 21:33

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Astronaatti »

En tiedä. Mutta ostahan tai laitappa sinne kerralla oikean mittainen tikku.
:roll:

Eeska91
Viestit: 233
Liittynyt: 31 Loka 2013, 22:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Pitää ostaa. Oisko jollai kerholaisella purettuna Astroa ja haluais luopua tikusta hyvään asevelihintaan?
Chevrolet Astro 1990 4.3 V6 ruutta + TH700.

Facebookissa: Eetu Kaakinen <- lisätkää kaveriksi!

VTCF nro: 1756

Eeska91
Viestit: 233
Liittynyt: 31 Loka 2013, 22:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Ja jatketaanpa taas näi vähän ajan sisällä.. Liekkö tuossa Astrossa OBD-paikka. Tai sen tapanen? Kuskin jalkotilassa ylhäällä..
Chevrolet Astro 1990 4.3 V6 ruutta + TH700.

Facebookissa: Eetu Kaakinen <- lisätkää kaveriksi!

VTCF nro: 1756

Fuller
Viestit: 390
Liittynyt: 07 Syys 2011, 10:13
Paikkakunta: Renko

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Fuller »

Kyseinen liitin on GM:n kehittämä, OBD-II (On Board Diagnosis) -järjestelmää edeltänyt, ALDL (Assembly Line Diagnostic Link) -järjestelmän diagnoosipistoke.

Eeska91
Viestit: 233
Liittynyt: 31 Loka 2013, 22:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Nyt se astro myrkyn lykkäsi. Jäätä syylärissä. Lähteekö jää sulamaan jos laittaa raakaa nestettä ja koneen käyntiin. Montako litraa sitä laitellaan sinne järjestelmään. Alko nostaa lämpöjä ja ei tullu lämmintä hyttiin. Auto tien sivuun ja jonku verran puotti nesteitä maahan. Käytin ylävesiletkun irti ja sormi syyläriin. Nii jääkylmät nesteet siellä. Ja jäätä. Tämmöstä..
Chevrolet Astro 1990 4.3 V6 ruutta + TH700.

Facebookissa: Eetu Kaakinen <- lisätkää kaveriksi!

VTCF nro: 1756

Fuller
Viestit: 390
Liittynyt: 07 Syys 2011, 10:13
Paikkakunta: Renko

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Fuller »

Etyleeniglykoli ei sulata jäätä. Ainoa keino saada jäätynyt kenno sulaksi on saada auto lämpimään halliin, kuumalla vedellä valelu nopeuttaa sulamista.
Ja sitten vanhat nesteet pihalle ja uudet tilalle. Neste on ties kuinka vanhaa ja jäähdytinnesteen pakkasensietokyky indikoi myös sen korroosionestokykyä.

Eeska91
Viestit: 233
Liittynyt: 31 Loka 2013, 22:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Eikai sitä koko autoa tarvi saaha halliin. Kuha sais syylärin irti siitä nii seki auttas. Kuinka paljo sinne menee nesteitä?
Chevrolet Astro 1990 4.3 V6 ruutta + TH700.

Facebookissa: Eetu Kaakinen <- lisätkää kaveriksi!

VTCF nro: 1756

Eeska91
Viestit: 233
Liittynyt: 31 Loka 2013, 22:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Astron nesteet suli kun laitettiin uudet nesteet ja auto käyntiin. Kuumaa ei vieläkään tule mutta eiköhän se siitä kun nesteet lähtee huilaamaan oikein. Seuraavana ois tarkotus uusia ylä- ja alavesiletku. Ens kesänä jos vaihtais nesteet samalla kun letkut vaihtaa. Huomenna pahvia keulille nii eiköhä se auta :)
Chevrolet Astro 1990 4.3 V6 ruutta + TH700.

Facebookissa: Eetu Kaakinen <- lisätkää kaveriksi!

VTCF nro: 1756

Eeska91
Viestit: 233
Liittynyt: 31 Loka 2013, 22:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Nyt tulee sitten kuumaa ihan tosissaan. Välillä tuntuu että liekkiä pukkaa suuttimista :D Miten muuten voi tarkistaa että onko kone varmasti ruisku? Kovasti näyttäis olevan kaasarivehe.. Mutta kertokaapa joku. Onko kaasarissa ja ruiskussa samanlaiset ilmanputsari kopat?
Chevrolet Astro 1990 4.3 V6 ruutta + TH700.

Facebookissa: Eetu Kaakinen <- lisätkää kaveriksi!

VTCF nro: 1756

baby
Viestit: 1477
Liittynyt: 03 Touko 2004, 11:41
Paikkakunta: hollola

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja baby »

jos sinne menee piuhat kaasariin etuosasta ni sit on kaks piste ruisku ja samanlaiset putsarit varmaankin on ja konekin varmaan rullanostimilla ku on -90 :nen
Liitteet
20131122_181525.jpg
20131122_181525.jpg (31.9 KiB) Katsottu 4095 kertaa
20131122_181511.jpg
20131122_181511.jpg (33.67 KiB) Katsottu 4095 kertaa
20131122_180232.jpg
20131122_180232.jpg (28.64 KiB) Katsottu 4095 kertaa

eemu
Viestit: 150
Liittynyt: 09 Elo 2006, 21:13
Paikkakunta: ulvila

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja eemu »

kannattais varmaan vaitaa DODGEEN loppuis murheet

Eeska91
Viestit: 233
Liittynyt: 31 Loka 2013, 22:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Nyt on Astrosta kansipahvi menny. Ruskeaa mönjää syyläri täynnä ja hukkaa nesteitä. Vasta lisäsin n.2litraa. Voi olla että nesteitä on niin vähän että nyt vetää kanavat täyteen. Millä voi diagnosoida että onko kansipahvi menny. Putken päässä ei haise makealle eikä lämmöt pompi. Paljonko tuo 4,3 V6 imee nestettä.
Chevrolet Astro 1990 4.3 V6 ruutta + TH700.

Facebookissa: Eetu Kaakinen <- lisätkää kaveriksi!

VTCF nro: 1756

Fuller
Viestit: 390
Liittynyt: 07 Syys 2011, 10:13
Paikkakunta: Renko

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Fuller »

Tällainen valurautalohko-valurautakansi -kombo ei ole kaikkein herkin polttamaan kannentiivistettään, mutta moottoriurheilussa kaikki on mahdollista.
Palaneesta kannentiivisteestä kielivät suraavat seikat:
- Moottorin lämpötila nousee yli normaalin
- Jäähdytysjärjestelmään kertyy normaalia enemmän painetta, ilmenee kuplina paisuntasäiliössä, kuplat saattavat tuoda mukanaan pakokaasun hajua
- Lämpimälläkin ilmalla normaalin käyntilämpötilan saavuttaneen moottorin pakokaasu on näkyvää, vaaleanharmaata kaasua, joka saattaa tuoksua palaneelle glykolille (tämä tapa ei ole talvikelillä luotettava muutoin kuin hajuaistiin perustuvana)
- Hyvinvarustetuilla korjaamoilla on testilaitteet, joilla tunnistetaan jäähdytinnesteen sekaan liuennut pakokaasu. Erittäin luotettava menetelmä, jolla pystytään havaitsemaan hyvinkin pieniä pitoisuuksia.

Uskoisin kuitenkin, aiempiin kirjoituksiisi viitaten (järjestelmä jäässä, huonot nesteet), että jäähdytinjärjestelmässä on vuosikausia pyöritetty korroosionestokyvyltään kelvotonta nestettä. Tuoreella glykolilla on taipumus liuottaa kanavien seinämistä ruostetta itseensä ja tuo mainitsemasi lieju viittaa siihen.

Järjestelmä vaatii täydellisen huuhtelun ja se on kohtuullisen työläs suorittaa, mutta oikotietä ei ole. Ulkona tätä ei voi talvella tehdä, ja hallissakin on varauduttava glykolin ja veden kanssa lutaamiseen. Joillain korjaamoilla saattaa olla tällaista toimenpidettä varten huuhtelulaitteisto, jolla homma hoidetaan siististi.

Jäähdytysjärjestelmän vetoisuus on ilman takaosan lämmitinkennoa 13,5 litraa ja takaosan lämmitinkennon kanssa 15,5 litraa

Eeska91
Viestit: 233
Liittynyt: 31 Loka 2013, 22:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Aivan. Kiitos vastauksesta Fuller. Pakokaasu ei haise palaneelle glykolille. Ja lämpötila nousee cruisella ajaessa yli normaalin mutta siihen sain jo vastauksen että termari vaihtoon. Ja tuo nesteen vaihto on jo tuttua puuhaa pihalla tehtynä. Vaikka on pakkasta. Onko lohkossa missään pulttia että saa sieltä kanavat tyhjäksi. Ohjeessa oli että tyhjennä järjestelmä -> puolilleen vettä -> puhistusaine -> vettä loput. Käyttää joko 10min reippaalla tyhjäkäynnillä tai ajaa 30min. Järjestelmä tyhjäksi ja uudet nesteet. Meneekö liian kylmksi jos 10litraan lisää tuon 3.5l vettä. Tarvittaessa uusitaan pesu.
Chevrolet Astro 1990 4.3 V6 ruutta + TH700.

Facebookissa: Eetu Kaakinen <- lisätkää kaveriksi!

VTCF nro: 1756

Fuller
Viestit: 390
Liittynyt: 07 Syys 2011, 10:13
Paikkakunta: Renko

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Fuller »

Muistaa poistaa termostaatti pesun ja huuhtelun ajaksi. Ja etenkin huuhteluvaiheessa on tärkeää veden syöttäminen vastavirtaan, siten se irrottaa kennojen kanaviin kertyneet tukkeumat kaikkein parhaiten.
En nyt vannomaan lohkon vesitulppien puolesta tai vastaan, jos lohkon kyljessä sellaiset on, ne on kyllä selvästi havaittavissa sylinterilohkon seinässä, kansien alapuolella.

Hyvä ja eritoten metalleille turvallinen puhdistusaine on rautakaupasta saatava kristallisooda. Sattaa olla, että joudut huuhtelemaan useamman kerran. Omakohtaisena kokemuksena emännän 1966 Chrysler Newport, joka Kalifornia-autona oli siellä kulkenut todennäköisesti pelkkää vettä jäähdytinjärjestelmässä.
Kun auto tuli meille, siihen vaihdettiin uusi vesipumppu, koska vanha vuoti ja laakeri rohisi. Samalla vaihdatin jäähdyttäjän kennon, koska se oli kurjan näköinen ulkoapäin ja todennäköisesti tukossa sisältä.
Vaikka järjestelmä tuolloin pestiin ja huuhdeltiin, yksi kesä meni lämpöjen kanssa taistellessa, kun ruostelieju tukki koko ajan vesikiertoa. Vasta riittävän monta huuhtelua sai paikat avutumaan. Nyt keväällä meidän täytyisi vaihdattaa lohkon pakkasproput, koska ne ovat syöpyneet sen verran ohkasiksi, että neste tihkuu läpi.

Koska et todennäköisesti tähän lähtöön vaihda uutta jäähdytinkennoa, kehotan tarkkailemaan tiiviillä tahdilla nesteen vähenemistä ja vuotoja, myös vaihteiston öljytikun kautta. Vaihteistoöljyn jäähdytyksen putkethan ovat siellä jäähdytinkennon sisällä ja niiden kuntoa ei pysty havainnoimaan. Jos glykolit seloittuvat vaihteistoöljyyn, seuraukssena on laatikon täysremontti.

En halua pelotella, mutta on todella tärkeää tietää miksi jäähdytinnesteen kunnosta tulee huolehtia ja mitä sen laiminlyönti voi aiheuttaa. Välillä nimittäin Esson baarin miehet tuomitsevat nesteiden vaihdon täysin turhaksi touhuksi ja rahanahneiden korjaamoyrittäjien keinoksi kusetta rehdiltä duunarilta ne viimeisetkin roposet.

Eeska91
Viestit: 233
Liittynyt: 31 Loka 2013, 22:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Eli ylävesiletkun kautta nesteet kiertoon. Riittää vissii iha tavallisen vesiliitännän paineet, ettei tarvi käyä jossai pesulassa? En oo vielä vaihtamassa kennoa. Syyläri tulee kans vaihtumaan ellei lähe kunnolla puhtaaksi. Ja se että Esson baarin miehien mukaan nesteitä ei kannata vaihtaa nii senpä takia ne seisoo korjaamolla sitten kun lämmöt pompannu ruosteen tms takia. Pitääpä vilasta nuo laatikkoöljy. Tämä oli ihan uutta mulle.
Chevrolet Astro 1990 4.3 V6 ruutta + TH700.

Facebookissa: Eetu Kaakinen <- lisätkää kaveriksi!

VTCF nro: 1756

Eeska91
Viestit: 233
Liittynyt: 31 Loka 2013, 22:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Lisää ongelmia. Auto kusee tehostimenöljyjä kartanolle jostakin. Onko kui yleistä että letkut porsii? Todennäkösesti orkkis letkut. Liekkö kui yleinen vaiva letukoissa? Ja jos tehostin vuotaa nii onko kui vmäinen homma vaihtaa?
Chevrolet Astro 1990 4.3 V6 ruutta + TH700.

Facebookissa: Eetu Kaakinen <- lisätkää kaveriksi!

VTCF nro: 1756

rasse
Viestit: 1026
Liittynyt: 23 Syys 2007, 22:59
Paikkakunta: Ivalo
Viesti:

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja rasse »

Oisko siihen tyrkätty joskus perus ATF öljyt eli laatikko öljyt. Saattaapi alkaa aikaa myöten tiivisteet tykkään kyttyrää ja tulee tavara ulos. Oikea aine on GM Power Steering Fluid No. 1050017

Moottori öljyistä sen verran että parempi olis jos on vaikka puolisynteettiset tai mineeraaliöljy. Tietysti riippuu mimmosissa olissa ajelee mutta 15W40 tai 5W30. Ihan turha laitella mitään Rally Formulaa....

Onhan Astro hiukan ahtaampi kuin vani mutta ei ole paha rasti irroittaa tehostajaa. Siihen saa aika edukkaasti varaosia (ainakin jenkeistä mistä itse autooni osat ostan)... Kannattaa nyt aluksi pestä ja putsailla ne letkut ja muut paikat ja seurailla mistä tulee. Ajaa vaikka puhtaalle lumelle ja antaa tippasta ja aikashyvin näkee mihin lammikko muodostuu...

Kattelenpa löydänkö juttua tuosta tehostinhommasta (pistän meiliä jos löytyy)
Omat toilailut ... http://kurunrinne.suntuubi.com
Nykyiset kulkineet: V70-01, Civic -88 ,Knaus Azur590-94,ChevyVan 6.2D -89 "veturi/projekti"

Eeska91
Viestit: 233
Liittynyt: 31 Loka 2013, 22:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Eipä ookkaa pumppu mikä kusee. Nesteet vuotaa jostaki. Huomenna syylärin irrotus ja vesipesu.. Vois kokeilla konetiskiainetta kaveriksi :D rockautossa 21€ uus pumppu.
Chevrolet Astro 1990 4.3 V6 ruutta + TH700.

Facebookissa: Eetu Kaakinen <- lisätkää kaveriksi!

VTCF nro: 1756

Eeska91
Viestit: 233
Liittynyt: 31 Loka 2013, 22:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Huomenta! Meillä aamu alkaa yleisellä ärsyyntymisellä Astron kanssa. Periaatteessa ei pitäisi olla mahdollista että nesteitä kusee vaikka ei oo paineita järjestelmässä nii on tiputtanu yön aikana ylävesiletkun kautta vähä nesteitä maahan. Eli tänään syylärin purku ja pesu konetiskiaineella. Tuossa rasselta kysyinkin jo että mitkä on kaksi ohkasta putkea mitkä lähtee syyläristä alavesiletkun puolelta? Ja tulipa vklp käytyä erään paikkakuntalaisen vtcf jäsenen tykönä. Häneltä sain hirveästi neuvoja kuin myös hänen vaimoltaan. Ilo on kyllä kuulua parin vkon sisään virallisesti VTCF:ään. Eiköhän porukka tiiä ketä tarkotan. Voin antaa vinkkiä että ajaa F350 Fordin lava-autolla. Kerto myös että nostajat voidaan vaihtaa pelkästään imukannen irrotuksen avulla.

Hyvää viikon alkua!
Chevrolet Astro 1990 4.3 V6 ruutta + TH700.

Facebookissa: Eetu Kaakinen <- lisätkää kaveriksi!

VTCF nro: 1756

Fuller
Viestit: 390
Liittynyt: 07 Syys 2011, 10:13
Paikkakunta: Renko

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Fuller »

En kyllä suosittele konetiskiaineita, saattavat aiheuttaa korroosiota tai hapettumia.
Ei ole mikään outo asia, että talvipakkasilla jäähdytinjärjestelmä vuotaa. Kumi, muovi ja eri metallit kutistuvat ja laajenevat ihan omaan tahtiin.

Eeska91
Viestit: 233
Liittynyt: 31 Loka 2013, 22:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Ok. Eli konetiskiaine hylätty. Mitä muuta. Jos löytyy sitruunahappoa nii voiko sillä huuhtoa syylärin? Tai jollai muulla hapolla? Vai puhistuuko syyläri ku pelkällä veellä eka juoksuttaa ja sitte syyläri paikoillee ja jäähdytysjärjestelmän pesuaine sekaan.
Chevrolet Astro 1990 4.3 V6 ruutta + TH700.

Facebookissa: Eetu Kaakinen <- lisätkää kaveriksi!

VTCF nro: 1756

Eeska91
Viestit: 233
Liittynyt: 31 Loka 2013, 22:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Näin. Nesteet vaihdettu melkeen. Termarikopantiiviste porsi. Muuten näyttää hyvältä. Teenkö tiivisteliimasta uuden tiivisteen vai?
Chevrolet Astro 1990 4.3 V6 ruutta + TH700.

Facebookissa: Eetu Kaakinen <- lisätkää kaveriksi!

VTCF nro: 1756

gee kymppi
Viestit: 42
Liittynyt: 26 Kesä 2012, 20:52

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja gee kymppi »

Jaaha, tähän kommentti omasta kokemuksesta. Vaihdoin syksyllä termarin ja ostin valmiin tiivisteen sinne termarin kopan kannen alle. Tiiviste oli jotain uretaanin tapaista höttöä. Kun kaadoin nesteet syyläriin, niin lorisemalla tuli ulos sieltä termarin kannen välistä. Tein tiivisteet itse tiivistepahviarkista ja pari paksua tiivistettä päällekkäin. On pysynyt nesteet sisällä. :)

Eeska91
Viestit: 233
Liittynyt: 31 Loka 2013, 22:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Nesteet alko pysymää sisällä kun tein tuommosen nopean ja edullisen tiivisteen. Pengoin kaappia ja kappas. Löyty saniteettisilikonia. Tein siitä tiivisteen näppäränä poikana. Nesteet ei pysy edelleenkään sisällä. Syylärissä on pieni reikä jonka kautta nesteet tulee maahan. Tänään paikka-aineen haku.. Toimii.. Ja lämmintä tulee paljo herkemmin.p
Chevrolet Astro 1990 4.3 V6 ruutta + TH700.

Facebookissa: Eetu Kaakinen <- lisätkää kaveriksi!

VTCF nro: 1756

Eeska91
Viestit: 233
Liittynyt: 31 Loka 2013, 22:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Jatketaampa pikkuisen. Eli Astron remmin ohjainrulla antautu ja sylkäsi kuulat ulos. Ja remmi flektin akselin väliin. Ei lataa yms yms. Mihin perustuu että kaasu ei vastaa. Onko joku alipaineella ohjattu härdelli vai mikä mättää? Vaijeri oli nopiaan kun katoin niin ehjä ja liikku hyvin. Vai onko sähkösesti ohjattu kaasu tässä TBI koneessa?
Chevrolet Astro 1990 4.3 V6 ruutta + TH700.

Facebookissa: Eetu Kaakinen <- lisätkää kaveriksi!

VTCF nro: 1756

Eeska91
Viestit: 233
Liittynyt: 31 Loka 2013, 22:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Apuja äkkiä että mihi tuo kaasu systeemi perustuu. Onko joku alipainehässäkkä?
Chevrolet Astro 1990 4.3 V6 ruutta + TH700.

Facebookissa: Eetu Kaakinen <- lisätkää kaveriksi!

VTCF nro: 1756

Wille
Viestit: 893
Liittynyt: 29 Huhti 2004, 10:56
Paikkakunta: Parkano
Viesti:

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Wille »

Eikös se ole ihan perinteinen vaijeri polkimesta ruiskun kylkeen? vaijeri/jousi rikkipoikki

Tulee väkisinkin mieleen että ostitko tämän auton maanantaina?
Elämää ruosteisten pakettiautojen parissa vasta vuodesta 1994.
vtcf 448

Eeska91
Viestit: 233
Liittynyt: 31 Loka 2013, 22:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Ootahan... Mikähä päivä se olikaan :D Taitaa olla maanantai kappale.. Mahto olla perjantai.. Tai lauantai. Miten se ois tyhjäkäynnillä voinu napata jousen poikki? Jos on jousiviritteinen.. Siinä kun remmi lähti flektin matkaan ja sammutti koneen väkisin?
Chevrolet Astro 1990 4.3 V6 ruutta + TH700.

Facebookissa: Eetu Kaakinen <- lisätkää kaveriksi!

VTCF nro: 1756

Fuller
Viestit: 390
Liittynyt: 07 Syys 2011, 10:13
Paikkakunta: Renko

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Fuller »

Moniurahihnan kietoutuminen tuulettimen akselille ei sammuta moottoria väkisin. Tuuletin on varustettu viskokytkimellä ja sen käyttövoima tulee hihnan välittämänä. Päätarkoitus on pyörittää vesipumppua.

Mutta tuollainen vauhdista irtoava hihna nyt tietty voi tempaista mitä vaan mukaansa. En nyt voi sata varmana vannomaan, kun minulla ei ole ko. malliin kytkiksiä. Näissä vanhemmissa moottorinohjausversioissa logiikka on toisaalta yksinkertaisempi mutta samalla siellä on vähemmän vikadiagnoosien lukuarvoja ja yhdessä paikassa tpahtuva häiriö saattaa aiheuttaa jotain jännää, jopa vikakoodin, ihan muualla.

Yksi tarkistamisen arvoinen kohde on kampiakselin asentotunnistin, jonka irti tempautunut remmi on saattanut vikaannuttaa. Jos VCM ei sää lukutietoja kampiakselilta, voi olla että se antaa moottorin käydä tyhjiä, mutta ei anna nostaa kierroksia.

Eeska91
Viestit: 233
Liittynyt: 31 Loka 2013, 22:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Chevrolet Astro -90 kysymyksiä koneen puolesta

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Syyllinen löytyi kaasun häviämiselle. Sokka lensi helve.... Astro ajettu kotiin. Laturinkorvakko anto anteeksi ja meni murtumaan. Uusi hakusessa.
Chevrolet Astro 1990 4.3 V6 ruutta + TH700.

Facebookissa: Eetu Kaakinen <- lisätkää kaveriksi!

VTCF nro: 1756

Vastaa Viestiin