Astro tbi kuvia ja kysymyksiä

Ruiskukoneiden keskustelut
jantunen
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Elo 2012, 17:00
Paikkakunta: vaasa

Astro tbi kuvia ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jantunen »

Tarttisin vinkkejä tbi toiminnasta varsinkin paineensäätimestä. Tässä kuvaus ja lopussa kuvia. Purkasin vehkeen ja ei likein ajkea tuo toiminta. Syy purkamiseen oli reilu 22l/100km kulutus, tehoton kone ja korkea tyhjäkäynti n.1050
Kone ei mene closed loop tilaan, tsekattu winaldl ohjelmalla. Vaihdettu tulpat, lambda, lämpöanturi (ecm) iac testattu toimivaksi, egr putsattu, ap letkuja tutkittu.
Ilmanputsarin ja tbi välinen paperitiivisteestä oli paloja enää jäljellä. Tilasin sen ja huomeniisa pitäisi saada. Kuuluuko tuossa muuten olla tiiviste molemmin puolin ? Eli läppäkotelon korokepala ylä ja alapulella ?
No odottaessa tiivisteen saapumista purkasin tbi yläosan missä suuttimet. Huomiot. Toisen suuttimen sähköliittimen toinen muoviklippi joka lukitsee suuttimen oli poikki, missähän irronnut osa vaeltaa...
Suuttimien ja rungon tiivisteestä vain noin puolet jäljellä. Sitten tuo paineensäädin, tiiviste hiukan rutussa, onko tuo sitten polttoaineen syöttökanava ? Paineensäätimen toiminta ei oikein auennut kun osaa pyörittelin kädessä. Jousi painaa jotain lautasta joka liikkuu pienellä liikevaralla n.1mm ? Alaosassa joka menee tbi runkoon on jokin outo pallukka ? Tarkoitus ?Myös tämä pa säädin kalvo aika huonon näköinen

Huomenna haen tiivisteet mutta pitäisikö tuo paineensäädin uusia kokonaan ?
Liitteet
Mikä tuo pallukka paineensäätimen kotelossa on ?
Mikä tuo pallukka paineensäätimen kotelossa on ?
image.jpg (94.99 KiB) Katsottu 803 kertaa
Paineensäätimen tiiviste rutussa
Paineensäätimen tiiviste rutussa
image.jpg (76.73 KiB) Katsottu 803 kertaa
Pitääkö olla tiiviste molemmin puolin ?
Pitääkö olla tiiviste molemmin puolin ?
image.jpg (93.64 KiB) Katsottu 803 kertaa

jantunen
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Elo 2012, 17:00
Paikkakunta: vaasa

Re: Astro tbi kuvia ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jantunen »

Pari kuvaa vielä
Liitteet
Ruiskujen ja tbi pohjan ympäröimä tiiviste tallessa vain osittain.
Ruiskujen ja tbi pohjan ympäröimä tiiviste tallessa vain osittain.
image.jpg (82.31 KiB) Katsottu 801 kertaa
Kalvo huonossa hapessa ?
Kalvo huonossa hapessa ?
image.jpg (114.95 KiB) Katsottu 801 kertaa

Fuller
Viestit: 390
Liittynyt: 07 Syys 2011, 10:13
Paikkakunta: Renko

Re: Astro tbi kuvia ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Fuller »

Paljon olet osia vaihtanut, oletko tarkistanut myös, että tieto ECM:n ja tunnistimen välillä kulkee oikein ?
Se, että moottorinohjaus ei mene closed-loop -tilaan, johtuu todennäköisesti tiedonkulun katkoksista ECM:n sekä jäähdytinnesteen lämpötilatunnistimen ja / tai O2-tunnistimen välillä. Nämä ovat ne kaksi tunnistinta, joiden antamien arvojen perusteella ECM kytkee järjestelmän joko open- tai closed-lop -tilaan.
Kun kerran olet purkanut läppärungon ja suuttimet, oletettavasti olet tilannut täyden huoltosarjan, jossa on kaikki tarpeelliset tiivisteet sekä myös paineensäätimen kalvo. Ilmansuodattimen kotelon alapuolella olevan metallikauluksen yhteyteen tulee yksi tiivisterengas, kauluksen ja läppärungon väliin.

Paineensäätimen toimintaperiaate on hyvin yksinkertainen. Kalvon toisella puolen on polttoainepumpun paine ja toisella puolen jousen paine. Kun kalvo on oikeassa kuosissaan, linjaston läpi virtaa suuttimien maljoihin polttoainetta juuri oikealla paineella, tarpeen mukaan.
Tässä videossa kaveri purkaa ja huoltaa ruiskuyksikön ja asentaa säädettävän paineensäätäjän, mikä on kyllä tavalliselle nenänkaivajalle tarpeetonta hifistelyä.
http://www.youtube.com/watch?v=SeoQdQVWhCI

jantunen
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Elo 2012, 17:00
Paikkakunta: vaasa

Re: Astro tbi kuvia ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jantunen »

Lambda ja lämpöanturi ECM:lle vaihdettu ja tosiaan winaldl näyttää että lämmöt nousee 85,5 asteeseen ja lambdakin heittelee siellä 0,451 -0,5xx tyhjäkäynnillä. Sain tänään nuo kauluksen tiivisteet ilmanputsarin alapuolen kaulukseen. Vielä uudet tiivisteet ja koitan laittaa tbin:n takaisin kasaan ja testata.

Olen kans ymmärtänyt että lambda ja lämpöanturi vaikutta closed loop tilaan vaihtamisesta, mutta ei auttanut vaihto.
Yhdestä keskustelusta luin että jollakin oli alkanut toimimaan paikkaamalla putki vuoto joka oli ennen lambdaa. Itsellä myös jostain putki vuotaa, on vain sen verran lähellä pakoaukkoa mielestäni ettei sitä oikein pääse paikallistamaan.

12.6.14
Tänään pitäisi saapua kaikki tarvittavat tiivisteet, joten illalla pääsee testaamaan josko auttoi.

jantunen
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Elo 2012, 17:00
Paikkakunta: vaasa

Re: Astro tbi kuvia ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jantunen »

Noniin tbi tiivisteet vaihdettu, ei kaikkia koska en saanut purettua polttoaineen paluuputkea. Näköjään edellinen omistaja laittanut jotain kemiallista metallia liitoskohtaan. Kuitenkinsuuttimien O-renkaat, paineesäätimen kalvo ja muut pikkuhilppeet mitä siihen yläkertaan tuli. Käynti muuttui oleellisesti. Nyt on alhaisempi tyhjäkäynti noin 500-550 ja tuntuu että tehoja on enemmän ja varsinkin mäessä jaksaa paljon paremmin. Huonompaan suuntaan meni siinämielessä, että nyt ei meinaa lähteä käyntiin jos ei paina vähän kaasua. Pysyy kyllä käynnissä.

Closed loop tilaan ei mene vieläkään.

Samalla putsasin EGR venttiilin ja huomasin että siellä ei ollut tiivistettä ollenkaan. Putsasin ja laitoin takaisin kasaan, kun en siihen hätään tiivistettä saanut. Täytyy se hommata. Ihmettelen tuota EGR solenoidia, mikä sen tarkoitus on ja kuinka se pitäisi toimia ja miten sen toiminnan huomaa käytännössä ? Tyhjäkäynnillä nyppäsin 2-johtimisen piuhan irti, mutta mitään oleellista muutosta ei käyntiin tullut, eikä myöskään vaikka nyppäsin ap-letkun, mikä menee EGR:lle

Yksi asia on muuttunut. IAC venttiili ei enää ruksuta n.30 sekuntia kun oikosulkee A+B liittimet aldl liittimestä auton, vaan se ruksuttaa loputtomiin. Olisiko tässä jotain vikaa ? Käytin irti ja putsailin sitä, ei ollut kyllä likainen.

Onko normaalia että kierrokset muuttuu ylös/alas rattia käänneltäessä edestakaisin tyhjäkäynnillä ? Tuntuu välillä että meinaa sammua. Muistaakseni tätä en huomannut ennen tbi tiivisteiden vaihtoa, mutta tosin silloin kierrokset pyöri siellä 1050-1100 paikkeilla

Fuller
Viestit: 390
Liittynyt: 07 Syys 2011, 10:13
Paikkakunta: Renko

Re: Astro tbi kuvia ja kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Fuller »

EGR ei ole toiminnassa tyhjäkäynnillä, ainoastaan osakaasulla, lämpimällä moottorilla.
EGR:n solenoidiventiili ohjaa itse EGR-venttiilin toimintaa. Kun tietyt arvot täyttyvät, VCM komentaa solenoidiventtiilin avautumaan, jolloin alipaineimu pääsee virtaamaan sen läpi ja avaamaan EGR-venttiilin.
Testauksen voit tehdä ajaessa, yleismittaria ja alipainemittaria käyttäen.

IAC-venttiili on todennäköisesti viallinen. Keinoälyn ohjaamassa ruiskukoneessa sinun ei tarvitsisi painaa kaasupoljinta, ts. avata kaasuläppää, mikäli IAC-venttiili on kunnossa, koska tyhjäkäynnin ilmavirtauksen tulee kulkea sen kautta.
Itse asiassa kaasupolkimen painaminen ei ole edes suotavaa, koska tällöin keinoäly ei ymmärrä kytkeä IAC-toimintoa päälle.
Ainut suotava polkimen käyttö on WOT (wide open throttle), eli läppä täysin auki. Tätä toimintoa tarvitaan, mikäli on epäilys liiallisesta syötöstä ja riskistä tulppien kastumiseen. WOT-toiminto on ohjelmoitu VCM:n parametreihin ja tällöin polttoaineenruiskutus säädetään minimiin.

Vastaa Viestiin