fleetside 4.3 tbi -88

Ruiskukoneiden keskustelut
skullnbones
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Kesä 2014, 19:27

fleetside 4.3 tbi -88

Viesti Kirjoittaja skullnbones »

Olen uusi tällä foorumilla, joten näin alkuun tervehdys kaikille!
Ja sitten asiaan, kyseisen laitoksen moottorin kanssa pientä ongelmaa, luultavasti johtuen siitä että edellinen omistaja on heitellyt kaikenlaista turhaksi luokittelemaansa tavaraa konehuoneesta tunkiolle.

Päälimmäinen ongelma on nyt kuitenkin se, että kone käy melko rikkaalla ja ses valo toisinaan palaa.

vikakoodeja tuli ulos 12,24 ja 32.

Edellinen omistaja on heitellyt venttiilin kopista lähtevät huoharit mäkeen, on siis pelkät reijä kopissa. Kone myös huohottelee jokseenkin reilun oloisesti. Kaasuläpän suunnalta löyty myöskin kolme sähkölitintä irrallaan, joille en vastakapaleita pikaisella etsinnällä löytänyt.

koneen kupeessa on myöskin air pump, josta puuttuu hihnapyörä?

Itse ymmärrän noista egrristä, airpumpeista yms. yhtä paljon ku sika sateliiteista, joten jos joku sikaa viisaampi kehtaisi vähä auttaa?

Fuller
Viestit: 390
Liittynyt: 07 Syys 2011, 10:13
Paikkakunta: Renko

Re: fleetside 4.3 tbi -88

Viesti Kirjoittaja Fuller »

Moniongelmainen auto on sitten kiva, ei oikein tiedä mistä aloittaa ja kun saat yhden paikan kuntoon, esille putkahtaa uusi vikakohde. Mutta koska et voi saada kuin yhden asian kerrallaan kuntoon, on hyvä edetä rauhakseen.

Ensin sama neuvo kuin yleisesti ottaen kaikille vastaavia kysymyksiä esittäville. Hanki ko. ajoneuvon korjaamomanuaali, siitä käy parhaiten ilmi moottorin komponenttien sijainti ja johtimien värit. Näin voit selvittää, mitä hilpattimia konehuoneesta on poistettu, kaukoparannuksena se on hieman hankalaa.

Korjaamomanualista käy ilmi myös kampikammion tuuletusjärjestelmän (PCV, Positive Cranckcase Ventilation) rakenne ja komponentit. Kyseisen järjestelmän tulee olla kunnossa ja oikein toimiva.

EGR-järjestelmän (Exhaust Gas Recirculation) funktio on kierrättää palotilaan hieman pakokaasua, siten saadaan palolämpötilaa laskettua ja haitallisten NOx-päästöjen määrää vähennettyä. Järjestelmän tulee olla ehjä ja toimiva, koska viallinen järjestelmä aiheuttaa ainakin vikailmoituksen.

Ilmapumppu on myös haitallisia päästöjä vähentävä laite. Ilmapumpun funktio on syöttää ilmaa eli happea pakosarjaan ja -putkeen, ennen katalysaattoria (jota sinun autossasi ei varmaan ole). Lisähappi sekoittuu pakokaasujen palamattomiin hiilivetyihin, tehostaen katalysaattorin toimintaa ja keventäen sen taakkaa. Lopputulemana pakoputken päästä tulee vähemmän haitallisia päästöjä (esim. CO muuttuu CO2:ksi). Tämä keksintö on aikakudelta, jolloin Yhdysvalloissa tiukennettiin päästörajoja, mutta keinoälyllä ohjatut ruiskut eivät olleet vielä arkipäivää. Kaasuttimen polttoaineenannostelu ei ole kovin tarkkaa, jolloin se syöttää herkemmin liikaa polttoainetta, jota kulkeutuu sitten palamattomana pakojärjestelmään. Ilmapumppujärjestelmä oli tovin käytössä myös ruiskutekniikan yleistyttyä.
Suomessa lisäilmapumppu on ollut katsureille suuri ihmetyksen, kummastuksen ja pelon aihe ja siksi se on monesti, vailla mitään perusteita, käsketty poistaa käytöstä. Mikäli löydät oikeanlaisen hihnapyörän, kytke toimimaan, mutta auto toimii myös ilman, mikäli polttoainejärjestelmä on muutoin tikissään.

Sitten ne vikakoodit:
12 - Kertoo että järjestelmä on lukumoodissa. Tämän tuleekin ilmaantua aina, muutoin et saa dataa ulos.
24 - Tämä on nyt vähän outo juttu. Jotkin lähdetiedot sanovat että kyseessä olisi ajoneuvon nopeustunnistin (VSS, Vehicle Speed Sensor), jotkin että kyseessä olisi imusarjan absoluuttipaineen (MAP, Manifold Absolute Pressure) tunnistimen alhainen jännite, joka indikoi olosuhteisiin nähden liian suurta alipainelukemaa. Itse kallistun ensinmainittuun vaihtoehtoon, koska se tulee hakutuloksissa useammin vastaan.
Jokatapauksessa tarvitset taas korjaamomanuaalia, pystyäksesi testaamaan tunnistimen kunnon.
32 - EGR:n toimintahäiriö. Huolimatta siitä, että VCM komensi EGR:n avautumaan, tunnistimet eivät mitanneet seoksen muutosta (seoksen tulisi hieman rikastua).

Jos nyt katsot kampikammion tuuletuksen ja vikailmoituksen aiheuttaneet kohteet kuntoon ensin, vasta sitten ihmetellään seoksen rikkautta, mahdollisesti puuttuvia palikoita ym.

skullnbones
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Kesä 2014, 19:27

Re: fleetside 4.3 tbi -88

Viesti Kirjoittaja skullnbones »

No sen verran tänään paneuduttu tuohon röttänään, että pcv venttiili on paikallaan ja letku siitä isketty kaasuläppäkotelon liitäntään ja toiselta venttiilinkopalta letku kaasuläppäkotelon spaceriin.

Näemmä egr venttiililtä puuttuu myös alipaine, niinkun todennäköisesti kaikilta muiltakin jotka alipainetta vaatisi, kaikki lähdöt läppäkotelosta on nimittäin tulpattu. Ja egr:än solenoidikin on kateissa.

Täytynee tilailla tuo korjuuopus, jos se vähän elämää helpottais. Nuo irrallaan olevat liittimet vaan kummastuttaa, niitä onkin neljä, ja yksi niistä on yksijohtoinen keltainen ja tulee puolalta.

No, painetaan leuka rintaan ja suunnataan kohti uusia pettymyksiä, kyllä tuo kait tuosta pikkuhiljaa sutraantuu. :roll:

Fuller
Viestit: 390
Liittynyt: 07 Syys 2011, 10:13
Paikkakunta: Renko

Re: fleetside 4.3 tbi -88

Viesti Kirjoittaja Fuller »


skullnbones
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Kesä 2014, 19:27

Re: fleetside 4.3 tbi -88

Viesti Kirjoittaja skullnbones »

Nyt ei kyllä korjausopas ehi näihin karkeloihin, kun joutuu maailmalta tilaamaan.

Mutta netistä nyt löyty aika kattavasti tietoa kun oli hetki etsiä.

Oman diagnoosini mukaan autosta on tällä hetkellä karkuteillä map anturi ja egr solenoidi..ainakin.

käynti parani jo jonkin verran kun laittelin tuon pvc venttiilin ja letkun toiselle puolelle, tyhjäkäynti kierrokset ainakin nousi noin sadalla kierroksella, ei käy enää niin raskaasti.

autoon on nyt siis tehty perushuolto, vaihdettuna on

-moottoriöljyt ja suodatin (samalla vanhoissa öljyissä käytetty motor flush)
-ilmansuodatin
-tulpat
-vaihteistoöljyt
-peräöljyt
-jäähdytysnesteet (samalla käytetty vanhojen nesteiden seassa radiator cleaner ja huuhdeltu)

Täytynee alkaa metsästämään puuttuvia osia, mitä muuten on tapahtunut kun rockautosta osia katselin, niin rahti oli ihan mille tahansa osalle vähintään 400 euroa ?! Ei se nyt ennen noin kallista ollu..

skullnbones
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Kesä 2014, 19:27

Re: fleetside 4.3 tbi -88

Viesti Kirjoittaja skullnbones »

Uutta vikakoodia pukkaa, tuli vanhojen lisäksi 44, eli lambaada haistelee laihaa pakokaasua ? Käynti muuttu tuon pvc:n asennuksen jälkeen, eikä enää pöllyttele.

Jos jollakin on egr venttiilin solenoidia ylimääräsenä ni huutaa hep!

Vastaa Viestiin