Sensori tietoutta (It's Alive)

Ruiskukoneiden keskustelut
rasse
Viestit: 1026
Liittynyt: 23 Syys 2007, 22:59
Paikkakunta: Ivalo
Viesti:

Sensori tietoutta (It's Alive)

Viesti Kirjoittaja rasse »

Kun tuli tuon Astron kanssa taisteltua kuukausi tallissa ja jonkin aikaa netissä tietoa hakiessa niin tuli luvattua että jaan tietoani sitten mitä tulikaan opittua ....vai miten se oli....
Tarkoituksena on siis kun tuota "matskua"/tietoa on aika paljon niin tehdä aika seikkaperäinen dokkari noista anturi/sensorijutuista (tieto lisää tuskaa)...
Aluksi ajattelin laitella kotisivut kuntoon ja pistää jutut sinne mutta ehtii varmaan myöhemminkin...
Nyt sitten aloitellaan tolla MAP jutulla ja lisäilen tänne sitä mukaa kun kerkiin koneella istuskella...
Toivottavasti jollekin apuja ja palautettakin saa antaa... :roll:
Nämä jutut on siis lähinnä sillä kokemuksella mitä sain -94 Astrosta mutta voihan niitä soveltaa ihan "isolohko":llekkin...
Ei antanut laittaa kuvia suoraan kun ei tunnistanut kokoa joten kuviin linkit...



MAP SENSORI = The Manifold Absolute Pressure (MAP)

RAKENNE:
MAP sensori muodostuu paketista mihin menee kaksi letkuliitosta ja paikka sähköiselle kytkennälle (liitin).
MAP sensori voi sijaita esim. rintapellissä tai kiinteästi imusarjassa.

Näistä sisään menevistä letkuliitoksista saadaan tieto imusarjan alipaineesta ja toisesta vallitseva ilmanpaine (referenssi/vertailupaine).
Sensorin sisään on rakennettu ”sähköinen piiri” joka muuttaa paineen vaihtelut sähköiseen muotoon jotka ovat yhteydessä ECM:lle
Liittimelle yleensä tulee kolme johdinta jotka ovat +5V referenssi jännite ECM:lta ,maajohdin ja paluusignaali ECM:lle.
Tyhjäkäynnillä MAP sensori yleensä näyttää 1-2 volttia (n.70kPa) ja kaasuläppä täysin auki 4,5-5V. (0kPa)

Tyypillinen MAP sensori>>> http://i135.photobucket.com/albums/q154 ... sensor.gif
Toiminta-ajatus >>> http://i135.photobucket.com/albums/q154 ... veform.gif



TEHTÄVÄ:
Mittaa painetta imusarjassa ja on näin ollen tärkeimpiin kuuluvia sensoreita koska se antaa tietoa moottorin kuormituksesta. Sensori muodostaa signaalin joka kertoo alipaineen määrästä imusarjalla. Tätä saatua tietoa hyväksikäyttäen ECM säätää sytytyksen ajoitusta ja polttoaineen seossuhdetta.
Kun moottoria kuormitetaan kovasti niin alipaine putoaa kaasuläppää avatessa.
Moottorin imiessä lisää ilmaa MAP sensorin mittamaan alipaineen putoamisen takia syötetään lisää polttoainetta jotta seossuhde saataisiin pidettyä oikeassa arvossa.
Kun ECM yksikölle tulee MAP sensorilta tieto että moottoria kuormitetaan lisää niin todellisuudessa seossuhdetta säädetään normaalista rikkaampaan suuntaan että saataisiin tarvittavaa tehoa lisää.
Samaan aikaan ECM yksikkö muuttaa sytytysennakon ajoitusta jolla estetään turhat /vääränaikaiset syttymiset jotka voivat vahingoittaa moottoria (ilman sytytysennakon muutosta ei saada polttotapahtumaa oikeanlaiseksi).
Kun ajo-olosuhteet muuttuvat keveämmäksi ja moottorin tarvittaessa vähemmän tehoa on myös kaasuläppä vähemmän auki tai miltei kiinni. Tuolloin myös MAP anturin mittaama alipaine nousee jolloin polttoaineen seossuhdetta laihennetaan ja sytytyksen ennakkoa muutetaan. Tällä tavalla päästään parempaan polttoainetalouteen.

TOIMINTA:
MAP sensorin nimi viittaa myös sen erääseen toimintaan/ominaisuuteen
joka liittyy sen kykyyn mitata absoluuttista eli sillä hetkellä vallitsevaa todellista painetta. Lyhyesti sanottuna se tarkoittaa sitä että se mittaa myös vallitsevaa ilmanpainetta sekä alipainetta imusarjassa.
Tapoja ulkopuolisen paineen mittaukseen on useita riippuen sensorityypistä ja ECM:n toiminnasta. Jotkin mittaavat ulkopuolista painetta koko ajan ja jotkut vain kun auto käynnistetään. Tämän mittauksen perusteella saadaan ECM:lle oikea ns. absoluuttinen tieto että voidaan säätää polttotapahtuma optimaaliseksi.
Tätä toiminnetta käytetään kun ajo-olosuhteet muuttuvat esim. sääolosuhteet (matala/korkeapaine) tai jos ajetaan korkeassa ilmanalassa (vuoristo).

VIKAANTUMINEN:
MAP sensorin vikaantuminen saattaa näkyä paineenmuutoksen takia seosuhteissa tai sytytyksenajoituksessa.
Vika voi johtua MAP sensorista itsestään tai sensorin johdotusten maadoittumisen tai katkeamisen takia. Vikana voi myös olla vuodot alipaineletkuissa tai vika itse sensorin liittimessä (hapettuminen).

Tyypillisiä oireita:
-epätasainen/aaltoileva/käynti
-huono tyhjäkäynti
-rikas seossuhde (voi johtaa tulppien kastumiseen)
-paukkuminen (ajoitus säätyy aikaiselle ja laiha seos)
-tehottoman tuntuinen moottori ja polttoaineen suuri kulutus


Mikäli MAP sensorin antamissa ”tiedoissa” ei tapahdu muutoksia kun EGR venttiili pitäisi olla auki niin on syytä epäillä EGR venttiilin viallisuutta.
Kts. EGR venttiilin toiminta.
Pitää muistaa myös vianhaussa/epäillessä MAP sensoria ettei se ole ainut mikä vaikuttaa seossuhteisiin/moottorin tasaiseen käyntiin.
ECM laskee MAP anturin, moottorin kierrosluvun, TPS asentotunnistimen (kaasuläpän asento),moottorin lämpötilan ja ympäröivän lämpötilan (IAT- Intake Air Temperature) perusteella oikeanlaiset säätöarvot moottorille.
ECM saa myös tietoa EGR venttiilin asennosta ja Lamda-anturilta (seossuhteesta)
jotta se voisi tehdä tarkkoja säätöjä polttoaineen seossuhteen pitämiseksi oikeana kullekin eri hetkelle/ajotavalle.


TARKISTAMINEN/KORJAUS:

Aluksi kannattaa tarkistaa että tyhjäkäynnillä alipainetta edes on.
Letku irti ja sormella kokeilemalla että imua on (imusarjalla).
Jos alipaine on alhainen voi syynä olla vuoto letkuissa, imusarjan tiivisteissä tai jarrutehostimella. Pakokaasujen kulun estyminen (tukkeutunut katalysaattori) tai EGR:n vuotaminen (EGR ei sulkeudu tyhjäkäynnillä) voi aiheuttaa vääränlaisen alipaineen imupuolelle.
Mikäli pakopaineen ja imupaineen suhde ei ole oikein (esim. tukkeutunut katalysaattori) niin MAP sensori ilmaisee tuolloin ECM:lle että moottori kuormittuneena jolloin seokset ECM:n toimesta menee liika rikkaalle.
Mikäli alipaine on suuri esim. tukkeutunut ilmansuodatin niin MAP antaa tietoa ECM:lle että kuormitusta ei ole ja seokset saattavat olla liian laihat.
MAP testaaminen esim. imaisemalla tuloputkesta ja samalla kieli eteen jolloin pitäisi kunnossa ollessaan jäädä kieleen kiinni….(säilyttää paineen)
Tarkistaminen yleismittarilla voidaan myös tehdä jolloin tyhjäkäynnillä pitäisi näytää aikatarkaan 0 V ja kaasu läppä avautuu niin pitäisi tapahtua huomattava ja nopea muutos jännitteen nousussa. Mikäli jännite ei ole n. 5 V niin vika saattaa olla huonossa liitoksissa (maa/jännite).

Vikakoodina (Check Engine Light) näkyy yleensä
GM KOODIT 31,33,34 (OBDII)
DTC P0105-P0109 (uudemmat mallit/scan tools)


MAP anturia voi yrittää elvyttää itse imemällä/puhaltelemalla ”sis.meno putkeen”
Koskaan ei saa käyttää paineilmaa tai mitään nesteitä sen puhdistamiseen.
Huom. Muista aina ennen MAP anturin vaihtoa tarkistaa ettei vuoto ole esim.
jossain muualla letkussa tai jopa imusarjanliitoksessa/tiivisteissä
(tiivisteen vuotaminen näkyy yleensä tummempana ”öljyisenä ”laikkuna vuotokohdassa.)



EGR VENTTIILI = Exhaust Gas Recirculation (EGR)

YLEISTÄ:
EGR järjestelmä on yksi suurimmista vikoja/epämääräisiä oireita aiheuttava järjestelmä ECU ohjatuissa järjestelmissä. Mikäli EGR pääsee vuotamaan hallitsemattomasti niin se aiheuttaa yleensä käyntihäiriöitä.
Yleisimmät oireet ovat ”nakutus” kuormitettuna tai kierrosten noustessa. Muita oireita voi olla huono tyhjäkäynti, sammuminen, vaikea käynnistyvyys, pakokaasu/saastearvojen muuttuminen. Järjestelmän kytkeminen pois käytöstä saattaa jo itsessään aiheuttaa ongelmia ECM ohjatuissa järjestelmissä (mm. vikavalojen/koodien ilmaisu).
EGR järjestelmä/venttiili on yksi sensoreista/ tiedon välittäjistä ECM:lle ja sen eliminoiminen saattaa sekoittaa ECM:lle tallennetun ohjelmatiedon toiminnan.

EGR VENTIILIN TOIMINTA:
Kierrättää pakokaasuja takaisin imusarjaan pienen ennalta suunnitellun/hallitun ”vuodon” kautta.
EGR venttiilin ollessa auki ,imusarjalla muodostuva alipaine imee pakokaasuja takaisin imusarjaan.(moottorin käydessä)
Kaikesta huolimatta tämä järjestelmä on täysin kontrolloitu toiminne joka tapahtuu yleensä ECM:n ohjaamana (uudemmat EGR:t).
Kun moottori käy tyhjäkäyntiä on EGR suljettuna ja kiertoa ei ole.
EGR venttiili on suljettuna kunnes moottorin lämmöt on noussut ja moottoria aletaan kuormittaa jolloin EGR venttiili aukeaa ja imusarjan alipaine alkaa vetämään pakokaasua kiertoon. Kuormituksen pienetessä EGR sulkeutuu.
Tämän avulla saadaan pakokaasuista palamattomat kaasut takaisin kiertoon jolloin päästöt pitäisi pienetä
EGR järjestelmiä on erilaisia riippuen auton vuosimallista. Vanhimmissa (kaasutinkoneet) käytetään EGR venttiilin ohjaamiseen (aukaisu) joko imusarjan alipaineeseen perustuvaa tai pakokaasun paineeseen perustuvaa järjestelmää. Pakokaasun paineeseen perustuvissa järjestelmissä saattaa olla kahta erityyppistä EGR venttiiliä joissa käytetään painetta joko avaamaan tai sulkemaan venttiili ( nämä ovat harvemmin käytettyjä).
Yleisimmät järjestelmät ovat nykyään ns. pulssitettuja tai digitaalisia jolloin ECM yksikkö päättää venttiilin aukaisu/ sulkemisajankohdasta. Tällöinkin avaamisen edellytyksenä on että muut tiedot (lämpötila, kuormitus, alipaine jne) ovat OK ennen kuin aukaisu tapahtuu jotta moottori toimisi oikein.
Uusimmissa EGR venttiileissä käytetään solenoideja joita liikutellaan ECM:n ohjaamana ja nykyaikaisimmissa on ns. ”kolmen reiän/vaiheen” järjestelmä jolla päästään vielä tarkemmin kontrolloituun ”hallittuun kierrätykseen”(digitaaliset).

"Perus EGR" >>> http://i135.photobucket.com/albums/q154 ... ro/egr.gif
Digitaalinen EGR>>> http://i135.photobucket.com/albums/q154 ... egr_gm.gif

Yleisimmät viat/oireet:
1.Kilahtelu/nakutus koska EGR järjestelmän imu/tulo puoli on tukkeutunut noesta
tai EGR venttiili on vioittunut/toimintakyvytön

2.Karkea tyhjäkäynti tai sytytyskatkoksia/paukuu koska EGR venttiili ei ole sulkeutunut ja tämän takia vuotaa pakokaasuja
imusarjaan suoraan.
Yleensä ilmoittaa vikakoodia P0300= random misfire (OBDII )

3.Vaikea käynnistää koska EGR venttiili ei ole sulkeutunut ja luo tällöin alipainevuodon imusarjalle.


KORJAUS:

EGR ventiilin voi irroittaa ja yrittää puhdistaa. Täytyy kuitenkin muistaa ettei saa käytää (ei suotavaa) voimakkaita liuotinaineita kuten jarrujen rasvanpoisto spray. Vaarana on että EGR:n sisällä olevat tiivisteet vaurioituvat.
Esim. Kaasutinpuhdistus sprayta voi käytää tai elektronisten kytkinten ym. puhdistukseen tarkoitettuja aineita.
Suurin vian aiheuttaja on kiinni palanut noki jolloin ventiili saattaa olla kiinni tai auki kokoajan >>>PUHDISTUS
Aina kannattaa tarkistaa tässäkin tapauksessa johtimien liitokset ja letkuliitokset mikäli EGR on sen tyyppinen.



TPS SENSORI =Engine Throttle Position Sensor (TPS)
Kuva>> http://i135.photobucket.com/albums/q154/rapsu/tps.gif

YLEISTÄ:

TPS sensoreita löytyy vanhemmista kaasutinversioista ja ruiskuversioista.
TPS sensorin tehtävänä on antaa tilatietoa ECM:lle kaasuläpän asennosta.
TPS on yksinkertaisuudessaan säätövastus eli trimmeri jonka vastusarvo eli resistanssi muuttuu kaasuläpän asennon mukaan.
Antamalla tilatietoa kaasuläpän asennosta ECM:lle esim. kaasuläppä avautuu>>> ECM tietää alkaa muuttamaan seosuhdetta rikkaammalle jotta saataisiin ideaalinen seossuhde.
TPS:n perusasennon paikkansapitävyys on tärkeä ECM:lle koska ECM säätää seossuhteita TPS:lta saadun jännitetiedon mukaan. Tällöin on tärkeää että TPS:n perusasetus on se mikä autossa on ollut tehdasasetuksena.(säädettävä TPS)
”Selkokielellä” tämä tarkoittaa sitä että vaihdettaessa TPS, pitää varmistua että kaasuläpän kiinni ollessa lähtevä jännitetieto ECM:lle on asetusten mukainen (n. 0,5v yleensä).
Mikäli säätö on pielessä, esim. 1-2V liika suuri niin ECM säätää seosta sen tiedon mukaan että kaasuläppää olisi avattu. Tällöin seossuhde ei ole oikea.
Säätö voidaan tehdä esim. digitaalisella yleismittarilla jollei ole käytössä skanneria tai PC:tä.
Eri autoissa voi olla eri tyyppisiä TPS antureita jolloin aina säätö ei ole mahdollista.
Uudemmissa autoissa TPS on ns. itsesäätyvä jolloin ECM käyttää tyhjäkäynnin antamaa jännitetietoa, joka edustaa tietoa että kaasuläppä on kiinni.
Tuolla juttua jotain säädöstäkin>>> http://www.3si.org/wiki/index.php/TPS_T ... Adjustment




YLEISIMPIÄ TPS ONGELMIA:

Yleisin ja tyypillisin häiriö/vika rikkoontuneella tai väärin säädetyllä TPS sensorilla on takeltelu ja nykiminen kiihdyttäessä.
Mikäli signaali välillä katoaa niin tällöin ECM alkaa säätää seossuhteita laihemmalle koska ei saa oikeanlaista signaalia ja kuvittelee kaasuläpän olevan kiinni (jännite tippunut ).
TPS anturin takeltelua yleisempi vika saattaa olla potentiometrin pintojen kuluminen jolloin kaasuläpän avautuessa tulee kohta jolloin jännitetietoa ei saadakaan ja tällöin ECM ajattelee tiedon olevan 0 V = kaasuläppä kiinni >>>seoksia säädetään sen mukaan >>nykiminen.
Noita ko. kohtia kutsutaan ”kuolleiksi pisteiksi” koska tällöin ei saada minkäänlaista tietoa anturilta (ECM:n mukaan 0 V) ,yleensä tuo kohta on juuri se missä asennossa kaasuläppä eniten on paikoillaan (esim. matka-ajo ).
”Kuollutpiste” voi syntyä ihan mekaanisesta kulumisesta tai potentiometrin pintaan palaneen epäpuhtauden takia. Yleensä kohta löytyy kun kaasuläppää avataan 0-20 %.
Mikäli TPS anturi on huonosti kiinni niin tieto ECM:lle välittyy sellaisena että ECM ajattelee kaasuläpän olevan kiinni/auki/kiinni jne.>>> nykivää menoa.
Jos TPS anturi on oikosulussa niin ECM saa tiedoksi kaasuläpän olevan täysin auki koko ajan jolloin seokset on rikkaalla >>> vikakoodi 21 (TPS) - signal voltage is high during engine idle or deceleration
Jos virtapiiri poikki niin ECU saa jatkuvaa tietoa kaasuläpän olevan täysin kiinni koko ajan
Jolloin seokset laihalla >>> vikakoodi 22 (TPS) - signal voltage is low during engine idle
OR Fuel cutoff relay circuit - open or shorted to Ground

”Kuollut piste”>>>>> http://i135.photobucket.com/albums/q154 ... veform.gif


SENSORIN TARKISTUS/KORJAUS

Ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa vikakoodit.

OBDII (uudemmat):
P0120....Throttle/Pedal Position Sensor/Switch A Circuit
P0121....Throttle/Pedal Position Sensor/Switch A Circuit Range/Performance Problem
P0122....Throttle/Pedal Position Sensor/Switch A Circuit Low Input
P0123....Throttle/Pedal Position Sensor/Switch A Circuit High Input
P0124....Throttle/Pedal Position Sensor/Switch A Circuit Intermittent
P0220....Throttle/Pedal Position Sensor/Switch 'B' Circuit
P0221....Throttle/Pedal Position Sensor/Switch 'B' Circuit Range/Performance Problem
P0222....Throttle/Pedal Position Sensor/Switch 'B' Circuit Low Input
P0223....Throttle/Pedal Position Sensor/Switch 'B' Circuit High Input
P0224....Throttle/Pedal Position Sensor/Switch 'B' Circuit Intermittent
P0225....Throttle/Pedal Position Sensor/Switch 'C' Circuit
P0226....Throttle/Pedal Position Sensor/Switch 'C' Circuit Range/Performance Problem
P0227....Throttle/Pedal Position Sensor/Switch 'C' Circuit Low Input
P0228....Throttle/Pedal Position Sensor/Switch 'C' Circuit High Input
P0229....Throttle/Pedal Position Sensor/Switch 'C' Circuit Intermittent

ALDL & OBDI (vanhemmat):
* General Motors Code : 21, 22
* Ford (EEC-IV) Code: 23, 53, 63, 73
* Chrysler Code: 24

Mikäli vikakoodeja ei ole niin vaihtoehtoina on käyttää jotakin scannaus ohjelmaa tai mittaamalla digitaalisella yleismittarilla.
Tärkeintä mittaamisessa on se että kaasuläppää liikutellaan H-i-t-a-a-a-a-a-as-t-i-!!!
jotta nähdään mahdolliset katkokset.
Jännitettä mitattaessa pitäisi näytää 0.5 - 0,65 V (kaasuläppä kiinni) >>> n.5 V (kaasuläppä auki)
Toimivassa anturissa jännite muuttuu vakaasti ellei ole katkoksia.
Anturin katkosten hakeminen voi tapahtua myös jännitteettömänä jolloin resistanssin muuttuminen pitäisi myös olla vakaata.

Jännitteen mittaus (kytkentä)>>>> http://i135.photobucket.com/albums/q154 ... checks.gif


IAC Venttiili (solenoidi) = Idle Air Control (Idle Speed Control Circuit)
Idle Speed Control Circuit
Tyypillinen IAC >>> http://i135.photobucket.com/albums/q154 ... ackuva.gif


YLEISTÄ:
Yksi suurimmista syistä sammumiseen ruiskutusjärjestelmällä varustetussa autossa on IAC venttiilin (Idle Air Control) tai ISC moottorin (Idle Speed Control) viat.
Mikäli tyhjäkäyntiä valvovat piirit alkavat vikomaan niin yleensä oireena on moottorin sammuminen kun hidastetaan tai ollaan pysähtymässä.
Tyypillisin vian aiheuttaja tyhjäkäyntipiirissä on venttiilin likaantuminen (noki, polttoaineen epäpuhtaudet yms.)
Usein pelkkä venttiilin puhdistus (kaasutin puhd.aineella) saattaa olla ratkaisu auton sammumisongelmiin.
Mikäli puhdistus ei auta niin venttiili on vaihdettavissa. Aina kannattaa myös tarkistaa ettei vika ole liittimessä (lika/ruoste).
IAC venttiilin tarkoitus on kontrolloida tyhjäkäyntiä estämällä moottoria sammumasta vaikka moottorin kuormitus muuttuisi (ilmastointi, puhallin yms).
IAC venttiili sijaitsee yleensä ”kaasuläpän rungossa” kontrolloimalla kaasuläpän ohivirtaus ilmaa (kanava).


Tyypillisiä IAC aiheuttamia oireita:
-sammuu käynnistyksen jälkeen kun moottori kylmä
-sammuu käynnistyksen jälkeen kun moottori lämmin
-sammuu tyhjäkäynnillä
-epävakaa tyhjäkäynti
-jälkikäynti
-korkea tyhjäkäynti
-alhainen tyhjäkäynti
-sammuu kun lisätään kierroksia

TOIMINTA:
Kuva>>> http://i135.photobucket.com/albums/q154/rapsu/IAC.gif


IAC venttiilin toiminta on hyvin yksinkertainen. Venttiili on sijoitettuna kaasuläpän runkoon sijoitettuun kanavaan, jossa se säätää venttiiliä liikuttamalla kulloisenkin ohivirtaavan ilman määrää jotta tyhjäkäyntikierrokset pysyisivät vakiona.
Jos tyhjäkäyntikierrokset laskevat esim. ilmastoinnin mentyä päälle, niin kierrosten
laskun estämiseksi IAC venttiili päästää enemmän ohivirtaus ilmaa imusarjaan jolloin kierrokset nousevat. Vastaavasti kierrosten noustessa liikaa venttiiliä suljetaan.
Jos venttiili on jäänyt osittain auki niin tyhjäkäynti saattaa olla epätasinen eikä moottori vastaa kuormituksen muutoksiin.
IAC venttiili toimii ECM:n ohjaamana, venttiilin ”askellusta”/ toimintaa voidaan seurata scannaus ohjelmalla.
IAC venttiilin kulloinenkin asento määritetään ECM:n toimesta käyttäen tietoja akkujännitteestä, moottorinlämmöstä, moottorinkuormasta ja kierrosnopeudesta.
Mikäli tyhjäkäynti tippuu lähelle aseteltua kierrosmäärää ja kaasuläppä on kiinni niin
ECM laskee uudet arvot venttiilille jottei moottori sammuisi.
Mikäli IAC venttiili/liitin on irrotettu moottorin käydessä niin ECM:lle saatu tieto ei välttämättä pidä enään paikkaansa jolloin on syytä ”resetoida venttiili”.
IAC venttiili resetoituu kääntämällä virrat ”ON” ja saman tien ”OFF”.
Jos IAC venttiiliä/liitintä irroitetaan niin virrat pitää olla”OFF” asennossa.
Mikäli ECM yksikkö on ollut sähköttömänä niin IAC venttiilin oikeat arvot saavutetaan autosta/ECM:stä riippuen määrätyn ajan jakson kuluessa.(7-30min)


VENTIILIN TOIMINNAN TARKASTAMINEN:

Tässä eräs malli (3pin)...
IAC venttiilissä jossa 3 pinniä (voi olla merkittynä -Na,+B,-Nb)
Yleensä +B on keskimmäinen mihin tuodaan akulta +12v ja vaihtelemalla akun -12v johdinta pinneillä -Na (sulkeutuu)
ja -Nb (avautuu) voidaan todeta venttiilin toiminta.
Mittaus >>>> http://i135.photobucket.com/albums/q154 ... ctesti.gif

Tässä tyypillinen GM (4pin)
Kuva >>> http://i135.photobucket.com/albums/q154/rapsu/iac2.jpg




IAT / MAT SENSORI= Intake Air Temperature sensor/ Manifold Air Temperature


Tyypillinen GM:n IAT/MAT >>>> http://i135.photobucket.com/albums/q154 ... _thumb.jpg

YLEISTÄ:

IAT sensori on lämpötilan mukaan muuttuva termistori (NTC vastus).
IAT sensoria käytetään mittaamaan moottorille sisään tulevan ilman lämpötilaa
Matala lämpötila edustaa korkeaa resistanssia (vastusta) ja korkea lämpötila matalaa resistanssia.
Sensori löytyy yleensä joko ilmansuodattimen koteloon tai kotelon ja kaasuläpän välisen putkeen kiinnitettynä.

TOIMINTA:

ECM syöttää 5V jännitettä sensorin lävitse jonka resistanssi muuttuu lämpötilan mukaan. Resistanssin muutoksen johdosta myös jännite muuttuu jota ECM tarkkailee ja laskee sillä perusteella sisääntulevan ilman lämpötilan arvon.
Jännite on korkea kun sisään tuleva ilma on kylmää ja vastaavasti matala kun lämpötila on lämmin.
IAT sensorilta käytettävää signaali tietoa käytetään yhtenä tietona kun ECM muuttaa sytytyksen ennakkoa/ajoitusta.
Vääränlainen tieto saattaa tuntua esim. tehon puuttumisena.

TESTAUS/TARKISTUS

IAT:n tyypillisiä resistanssi arvoja eri lämpötilassa (esim.Astro-94)
+100>>>185ohm
+70>>>450ohm
+38>>>1,6kohm (1600ohm)
+21>>> 3,4kohm (3400ohm)
+4>>>7,5kohm (7500ohm)
- 7>>>13,5kohm (13500ohm)
-18>>>25kohm (25000ohm)
-40>>>100,7kohm (100700ohm)
Tuossa tarkempia arvoja >>> http://i135.photobucket.com/albums/q154 ... -chart.gif

IAT:n tarkistus on helpoin suorittaa digitaalisella yleismitarilla.
-irrota IAT (liitin irti ja IAT tarvittaessa irti)
-kytke mittajohtimet anturin navoille (mittari resistanssinmittaus asentoon)
-mittaa arvo ja vertaa em. lämpötila/resistanssi arvoihin
-toista sama vielä pari kertaa muuttaen lämpötilaa (esim. käyttämällä hiustenkuivaaja)
-mikäli vastusarvo ei muutu >>>IAT on viallinen>>>vaihda uusi.

IAT on herkkä komponentti jota voi yritää puhdistaa esim. kaasuttimen puhd. spraylla.
Koskaan ei kannata käyttää mitään mekaanista puhdistus tapaa koska voi rikkoa anturin.





Seuraavaksi käsittelyyn ....? :lol:
Omat toilailut ... http://kurunrinne.suntuubi.com
Nykyiset kulkineet: V70-01, Civic -88 ,Knaus Azur590-94,ChevyVan 6.2D -89 "veturi/projekti"

Starcraft89
Viestit: 20
Liittynyt: 23 Huhti 2008, 16:30

Re: Sensori tietoutta (It's Alive)

Viesti Kirjoittaja Starcraft89 »

Tässäpä onkin hyvä tietopaketti. Mitenkä on tilanne julkaista tämä verkkosivuna? Voisin nimittäin itse olla kiinnostunut rakentelemaan sivua näiden kulkineiden pohjalta ja tässä olisi paljon hyvää tietoa...

rasse
Viestit: 1026
Liittynyt: 23 Syys 2007, 22:59
Paikkakunta: Ivalo
Viesti:

Re: Sensori tietoutta (It's Alive)

Viesti Kirjoittaja rasse »

Starcraft89 kirjoitti:Tässäpä onkin hyvä tietopaketti. Mitenkä on tilanne julkaista tämä verkkosivuna? Voisin nimittäin itse olla kiinnostunut rakentelemaan sivua näiden kulkineiden pohjalta ja tässä olisi paljon hyvää tietoa...
Omat sivut on jo tekeillä jonne tulen nämä siirtämään +jatkamaan tätä juttua.... :lol:
Omat toilailut ... http://kurunrinne.suntuubi.com
Nykyiset kulkineet: V70-01, Civic -88 ,Knaus Azur590-94,ChevyVan 6.2D -89 "veturi/projekti"

Kapu
Viestit: 1106
Liittynyt: 24 Huhti 2004, 09:38
Paikkakunta: Ulvila, Boston
Viesti:

Re: Sensori tietoutta (It's Alive)

Viesti Kirjoittaja Kapu »

MAP sensori, Astro 1995. Vanhemmissa ja uudemmissa hiukan erilaiset.
VTCF ry jäsen 532
West Vanners
EZ-Vanners of Mass

Chevrolet Express "Lunavan" 1997

chevykaappi
Viestit: 111
Liittynyt: 30 Marras 2004, 22:18
Paikkakunta: LAHTI/LIMINKA

Re: Sensori tietoutta (It's Alive)

Viesti Kirjoittaja chevykaappi »

mites tuota ses valoa pitäis lukea,siis vika koodeja kun tuos omas vekottimes -90 5.7 efi niin yhdistin nuo 2 napaa siitä liittimestä ja pistin virrat päälle.eka ei tapahtunu mitään ja sit alkoi tuleen 3-4 vilkutuksen sarjoja ses valolla. :shock:

TIIKERI
Viestit: 1537
Liittynyt: 13 Marras 2005, 09:31
Paikkakunta: HELSINKI/milloin missäkin

Re: Sensori tietoutta (It's Alive)

Viesti Kirjoittaja TIIKERI »

Ekaksi se A-B nasta hyppyjohdolla ja virrat päälle jolloin tulee kolme kertaa koodi 12 eli välähdys-pieni tauko-välähdys,välähdys perä kanaa.Sen jälkeen jos on jotain koodeja vilkuttaa samalla tavalla 3*välähdys ja perään vaikka 4*välähdys on koodi 34 ja tämän sarjan tekee kolme kertaa,jonka jälkeen tulee ehkä lisää koodeja? jos ei niin vilkuttaa tuon koodin 12 uudestaan jolloin enempää koodeja ole tallentunut
ja tässä linkki http://www.troublecodes.net/GM/
TIIKERI
VTCF 1286
Ei se mitä nostaa penkistä, vaan pankista
http://cid-06bc636b5cdbd160.spaces.live.com/photos/
VUODEN TIHRU 2008 ja PARAS UUSI IDEA 2008

rasse
Viestit: 1026
Liittynyt: 23 Syys 2007, 22:59
Paikkakunta: Ivalo
Viesti:

Re: Sensori tietoutta (It's Alive)

Viesti Kirjoittaja rasse »

Jossain vaiheessa oli tarkoitus että tässä aiheessa olis vain noita sensorijuttuja ...
Ei se haittaa vaikka tarinaa tulee muustakin (pysyypähän aihe "pinnalla")..
Juuri tässä tänään kattelin minne ne omat sivut tyrkkäis kun tuota matskua on kertynyt ja lähiaikoina pitänee alkaa jatkaan tuota juttua...
Tuosta SES valosta on aika hyvät ohjeet (ehkä parhaimmat) "handen" sivuilla joten pistänpä linkin enkä ala juttua sen enempää selvitteleen .... (jatkossa ehkä)...
http://www.handen.us/caprice/aldl.html
PS. Pistäkää kommenttia onko tämmöiselle tarvetta ettei ihan turhaaa työtä tee ?
Omat toilailut ... http://kurunrinne.suntuubi.com
Nykyiset kulkineet: V70-01, Civic -88 ,Knaus Azur590-94,ChevyVan 6.2D -89 "veturi/projekti"

nukkis
Viestit: 12
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 12:34
Paikkakunta: Salo

Re: Sensori tietoutta (It's Alive)

Viesti Kirjoittaja nukkis »

Tyhmä kysyy että missä ois lista että mitä koodia mikäkin vilkutussarja meinaa.Esim vilkku,lyhyt tauko,vilkku jne...
Tuolla sivulla oli koodi 12 ja 23 esitetty.Missä muut?:)
5.7 -89

BUMBA
Viestit: 2461
Liittynyt: 20 Heinä 2006, 21:52

Re: Sensori tietoutta (It's Alive)

Viesti Kirjoittaja BUMBA »

Tarvetta on sivuille missä olis myös noitten lisäksi sähkö kaavioita ym,ja dieseleihinkin jotakin(näistä toki löytyy jo aika paljon täältä....http://gm62-65dsl.890m.com/
Nyt tuota tietoa on riipin raapin joka paikassa,olis komiaa jos kaikkia sais samasta paikasta.Ja rassen tyylillä eli paneutuminen on niin perin pohjasta että ei voi kun hattua nostaa :mrgreen: vai miten se meni.....komiaa jos joku jaksaa muita neuvoa!!!

Ite ainakin jaan tietoa ja niin tekee moni muukin ja monen kotisivuilta(kellä niitä on) löytyy tosi paljon linkkejä ym(kiitos kun jaksatte nähdä vaivaa) se pitää tän harrastuksen hengissä,kaikki ei tiedä kaikkea mutta joku aina tietää jotakin.... :lol:

Se vaan taitaa olla aika työmaa saada toi kaikki info(mikä on riipin raapin)pitkin tätäkin foorumia,ja muualla....niin samoihin kansiin,mutta jos joku jaksaa niin tosi hyvä juttu :wink:
Chevy antaa kaiken elämänsisällön armottomasta v*tutuksesta orgasmeihin.

rasse
Viestit: 1026
Liittynyt: 23 Syys 2007, 22:59
Paikkakunta: Ivalo
Viesti:

Re: Sensori tietoutta (It's Alive)

Viesti Kirjoittaja rasse »

Kiitoksia BUMBA:lle palauteesta...
On kyllä ollut tarkoitus jatkaa tätä sensoritiedon jatkamista kun matskut ja ideatkin on suunnileen kasassa...
Aika on vain niin rajallinen käsite ettei vain ole ehtinyt..
On kyllä ollut suunnitteilla kotisivutkin johon tuon matskun siirtäis mutta mikä on sitten se oikea ja hyvä sivusto mihin alkaa omat sivut kasaan..
Dieselistäkin olis varmaan juttua kun tuli 6,2D.llä ajeltua 12 vuotta....
katellaan jos inspiraatio tai vika iskisi...
Omat toilailut ... http://kurunrinne.suntuubi.com
Nykyiset kulkineet: V70-01, Civic -88 ,Knaus Azur590-94,ChevyVan 6.2D -89 "veturi/projekti"

baby
Viestit: 1477
Liittynyt: 03 Touko 2004, 11:41
Paikkakunta: hollola

Re: Sensori tietoutta (It's Alive)

Viesti Kirjoittaja baby »

tätäkin ketjuu moneen kertaa lukenu läpi mut silti meinaan olla pihalla ton mun STW kans ny herjaa 24 ja 44 no huomen taas mentävä ihmettelee
Liitteet
20090416_04.JPG
20090416_04.JPG (43.78 KiB) Katsottu 15423 kertaa
20090416_06.JPG
20090416_06.JPG (43.06 KiB) Katsottu 15413 kertaa
20090416_09.JPG
20090416_09.JPG (50.96 KiB) Katsottu 15405 kertaa

cheyenne
Viestit: 1644
Liittynyt: 10 Elo 2007, 20:49
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Sensori tietoutta (It's Alive)

Viesti Kirjoittaja cheyenne »

BUMBA kirjoitti:Tarvetta on sivuille missä olis myös noitten lisäksi sähkö kaavioita ym,ja dieseleihinkin jotakin(näistä toki löytyy jo aika paljon täältä....http://gm62-65dsl.890m.com/
Nyt tuota tietoa on riipin raapin joka paikassa,olis komiaa jos kaikkia sais samasta paikasta.Ja rassen tyylillä eli paneutuminen on niin perin pohjasta että ei voi kun hattua nostaa :mrgreen: vai miten se meni.....komiaa jos joku jaksaa muita neuvoa!!!

Ite ainakin jaan tietoa ja niin tekee moni muukin ja monen kotisivuilta(kellä niitä on) löytyy tosi paljon linkkejä ym(kiitos kun jaksatte nähdä vaivaa) se pitää tän harrastuksen hengissä,kaikki ei tiedä kaikkea mutta joku aina tietää jotakin.... :lol:

Se vaan taitaa olla aika työmaa saada toi kaikki info(mikä on riipin raapin)pitkin tätäkin foorumia,ja muualla....niin samoihin kansiin,mutta jos joku jaksaa niin tosi hyvä juttu :wink:

Juuri tuota diisselin tietoa (en kyllä itse tuolta 6,2-6,5 palstalta löytänyt kaipaamiani) tarvitsisin tuohon tyyliin kuin tuolla ylempänä oli julkistettu (eli minne kuuluu ja minkä verran tulla virtaa milloinkin)...
Nyt olisi kylläkin enemmän tuonne tietokoneen ja laatikon suuntaan vaikuttavien sähköjen tarve.
Nämä uudet (ainakin -94 > ) kun on pilattu liian teknisellä sähköisellä 4L80-E vaihteistolla.... (4L80-E)

BUMBA
Viestit: 2461
Liittynyt: 20 Heinä 2006, 21:52

Re: Sensori tietoutta (It's Alive)

Viesti Kirjoittaja BUMBA »

Rassen inspiraatiota odotellessa :wink: :wink:
Chevy antaa kaiken elämänsisällön armottomasta v*tutuksesta orgasmeihin.

nuppeli69
Viestit: 40
Liittynyt: 30 Kesä 2014, 11:39
Paikkakunta: Rauma

Re: Sensori tietoutta (It's Alive)

Viesti Kirjoittaja nuppeli69 »

pitäisikö tps:n antaa silloin myös tietoa kun auto ei käy mutta on virrat päällä? Mittailin vanista tps:ää kun ei ollut käynnissä ja sain lukemaksi 0.11v ja ei muuttunut kaasun asennosta. Käsittääkseni pitäisi antaa tietoa myös silloin kun auto ei käy mutta viisaammat voisi valaista asiassa.

Hande
Viestit: 45
Liittynyt: 29 Marras 2012, 18:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sensori tietoutta (It's Alive)

Viesti Kirjoittaja Hande »

Ihan oikein tuumasit. Virrat päällä, kone ei käy ja liitin kiinni TPS anturissa.
Pitäis olla käyntilämpöinen mutta suunnan näkee kylmänäkin.

Alta linkistä lähes samaa tavaraa kuin alempana tällä palstalla.................


http://www.handen.us/TPStest.html

nuppeli69
Viestit: 40
Liittynyt: 30 Kesä 2014, 11:39
Paikkakunta: Rauma

Re: Sensori tietoutta (It's Alive)

Viesti Kirjoittaja nuppeli69 »

Minkä värinen se johto on mihin pitäisi tulla tps:lle se 5v ja mikä se on ecm liittimessä? ei tullut sitä 5voltin jännitettä tps:lle. voiko vika olla jossain muualla kuin ecm:ssä tai siinä tps:lle tulevassa johdossa? auto on siis G30 vani -95 6.5

Hande
Viestit: 45
Liittynyt: 29 Marras 2012, 18:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sensori tietoutta (It's Alive)

Viesti Kirjoittaja Hande »

Sieltähän ne löytyy vastaukset edellisen viestin linkistä .................paitsi siihen, että missä se vika on. Siihen tarvitaan kristallipalloa ainakin täällä päässä tässä vaiheessa :?

nuppeli69
Viestit: 40
Liittynyt: 30 Kesä 2014, 11:39
Paikkakunta: Rauma

Re: Sensori tietoutta (It's Alive)

Viesti Kirjoittaja nuppeli69 »

mittailin taas noita tps:lle tulevia johtoja... kaikki johdot mittarin mukaan olisi ehjiä. yhdestä löytyi maadoitus mutta kun yritän 5v jännitettä mitata niin yhdestä näyttää 0.38v ja toisesta 0.2v. Eli siis oli tps liitin auki ja mittasin tps:lle tulevia johtoja. kokeilin kahdella eri ecm boksilla mutta ei vaikutusta. ecm:lle tulee virta

Hande
Viestit: 45
Liittynyt: 29 Marras 2012, 18:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sensori tietoutta (It's Alive)

Viesti Kirjoittaja Hande »

nuppeli69 kirjoitti:mittailin taas noita tps:lle tulevia johtoja... kaikki johdot mittarin mukaan olisi ehjiä. yhdestä löytyi maadoitus mutta kun yritän 5v jännitettä mitata niin yhdestä näyttää 0.38v ja toisesta 0.2v. Eli siis oli tps liitin auki ja mittasin tps:lle tulevia johtoja. kokeilin kahdella eri ecm boksilla mutta ei vaikutusta. ecm:lle tulee virta



Mistä tiedät että TPS:lle tulevat johdot ovat ehjiä?????
Onko Sinulla kytkentäkaavio mistä näet millainen liitin on ECM:n päässä ja näet mikä johto menee TPS:lle ? Jos on ja olet sen mukaan mittaillut johtoja ECM irtikytkettynä niin ok!

ECM:ltä TPS anturille tulevissa johdoissa on esim. kahdessa johdossa (harmaassa ja mustassa ) liitynnät MAP (virran syöttö) ja CTS sensoreihin (maadoitus) . Miten ne mahtavat vaikuttaa tuolla tavalla TPS anturi irroitettuna (!) tapahtuvan mittauksen tuloksiin ?

"Eli siis oli tps liitin auki ja mittasin tps:lle tulevia johtoja."

Ja vaikka puhutaan auton "tietokoneesta", joka on päälle päin tyhmän näköinen peltipurkki niin sielläkin asuu alkeellinen ohjelmointijärki sisällä, joka ei syötä virtaa sitä vaadittua oikeaa määrää johtoon, joka päättyy ulkoavaruuteen tai vaan ilmaan. Ja se tuskin edes maadoittaa silleen kuin kuuluisi jos ei ole anturia kytkettynä. Siellä pitäisi olla se (vaikkapa viallinenkin) TPS anturi johdon päässä kiinni, että olisi edes jotain referenssiä, jota käyttää apuna vian selvitykseen.
Väittäisin - olematta tietokoneinsinööri - ettei noin saatu mittaustulos ole oikein.

Mistä tiedät että ECM saa virtaa?? ...tämä ihan mielenkiinnosta.........
Viimeksi muokannut Hande, 30 Tammi 2015, 09:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

nuppeli69
Viestit: 40
Liittynyt: 30 Kesä 2014, 11:39
Paikkakunta: Rauma

Re: Sensori tietoutta (It's Alive)

Viesti Kirjoittaja nuppeli69 »

Tps:lle tuleva virta on sama oli mulla tps liitin kiinni tai auki. Kytkentä kaaviosta katoin mitkä on ecm liittimellä tps johdot ja laitoin mittarin molempiin päihin kiinni ja mittari piippasi eli tuskin ainakaan on kokonaan johto poikki. Ecm liittimeltä mittasin virran siitä mihin kytkentäkaavio näyttää tulevan.

Luin kyllä ohjeita mutta kun en saanut toivottua mittaus tulosta eli tuota 5volttia niin otin kytkentäkaavion viereen ja aloin soveltamaan. Olen tullut siihen tulokseen että ecm rikki. Se selittäisi myös sen miksi en tietokoneella löytänyt ecm:ää mutta tulkitsin aikaisemmin että on käyttäjässä vika. Eli ilmeisesti myös se ecm rikki minkä ostin käytettynä vaikka myyjä sanoi että on ehjä mutta aina on se huijauksen mahdollisuus.

nuppeli69
Viestit: 40
Liittynyt: 30 Kesä 2014, 11:39
Paikkakunta: Rauma

Re: Sensori tietoutta (It's Alive)

Viesti Kirjoittaja nuppeli69 »

Huomasin tuossa ecm liittimiä mittaillessani että mulla ecm jatkuva virta a12 paikassa vaikka -94 kaavion mukaan pitäisi olla c12 paikassa. -93 kaavion mukaan kuuluu olla a12 paikassa. Muuten kaaviot samanlaiset. -95 kaavio ei enää mitenkään täsmää vaikka auto on -95. Osaako joku tämän selittää?

Pörinä
Viestit: 316
Liittynyt: 10 Elo 2008, 20:51
Paikkakunta: vantaa

Re: Sensori tietoutta (It's Alive)

Viesti Kirjoittaja Pörinä »

Moi !!!
Autosi mallivuosi ei ole 95 on yksi mahdollinen selitys
MOPAR OR NO CAR

nuppeli69
Viestit: 40
Liittynyt: 30 Kesä 2014, 11:39
Paikkakunta: Rauma

Re: Sensori tietoutta (It's Alive)

Viesti Kirjoittaja nuppeli69 »

Hande kirjoitti: Ja vaikka puhutaan auton "tietokoneesta", joka on päälle päin tyhmän näköinen peltipurkki niin sielläkin asuu alkeellinen ohjelmointijärki sisällä, joka ei syötä virtaa sitä vaadittua oikeaa määrää johtoon, joka päättyy ulkoavaruuteen tai vaan ilmaan. Ja se tuskin edes maadoittaa silleen kuin kuuluisi jos ei ole anturia kytkettynä. Siellä pitäisi olla se (vaikkapa viallinenkin) TPS anturi johdon päässä kiinni, että olisi edes jotain referenssiä, jota käyttää apuna vian selvitykseen.
Väittäisin - olematta tietokoneinsinööri - ettei noin saatu mittaustulos ole oikein.

Mistä tiedät että ECM saa virtaa?? ...tämä ihan mielenkiinnosta.........
Kyllä tulee tps:lle tulevaan liittimeen 5v jännite vaikka liitin on auki. Testasin piruuttani kun sain auton toimimaan. Oli boksi vika.

Vastaa Viestiin