akkujen väliset kaapelit

Täällä keskustellaan sähköistä, valoista jne.
iikka
Viestit: 277
Liittynyt: 23 Elo 2006, 20:06
Paikkakunta: kanGASala
Viesti:

akkujen väliset kaapelit

Viesti Kirjoittaja iikka »

Onkos vinkkejä kun pitäs laittaa iso metsäkoneen akku takatilaan ja irrottaa "ala-akku" kokonaan pois ja jatkaa ala-akun kaapelit (plussa ainoastaan) takatilaan, niin milläs saan uuden kaapelin ja sen vanhan yhdistettyä fiksusti, vai pitääkö heittää tuo kolme metrinen uus kaapeli huitsin vit..pois ja ostaa pidempi että saa suoraan konehuoneesta taakse ilman katkoja??
VTCF 1325
Tuukka
Viestit: 127
Liittynyt: 20 Helmi 2008, 21:49
Paikkakunta: Urjala Halkivaha

Re: akkujen väliset kaapelit

Viesti Kirjoittaja Tuukka »

Semmosella puristettavalla liittimellä ja siihen kutistesukkaa päälle
T-roy
Viestit: 759
Liittynyt: 03 Elo 2005, 15:30
Paikkakunta: Suomen perse ( Espoo )

Re: akkujen väliset kaapelit

Viesti Kirjoittaja T-roy »

Ja puristamisen jälkeen ennen kutisukkaa ois hyvä
tyntää se liitin täyteen tinaa jollain isotehosella kolvilla
tai kuumailmapuhkujalla niin ei hapetu ja rupee vi**ttaa heti
ekojen syyssataiden tultua.
"Kun Herra ei huoli ja Piru ei pidä kiirettä,
niin mikäs tässä on ollessa."

cHEAVY VAN
rasse
Viestit: 1026
Liittynyt: 23 Syys 2007, 22:59
Paikkakunta: Ivalo
Viesti:

Re: akkujen väliset kaapelit

Viesti Kirjoittaja rasse »

T-roy kirjoitti:Ja puristamisen jälkeen ennen kutisukkaa ois hyvä
tyntää se liitin täyteen tinaa jollain isotehosella kolvilla
tai kuumailmapuhkujalla niin ei hapetu ja rupee vi**ttaa heti
ekojen syyssataiden tultua.
Täysin samaa mieltä koska muuten kerää kaikki epäpuhtaudet eikä muutenkaan toimi kunnolla jollei ole "juotettu"
Nimim. "Virallisen Juotospätevyyden Omaava" (työnpuolesta)
Omat toilailut ... http://kurunrinne.suntuubi.com
Nykyiset kulkineet: V70-01, Civic -88 ,Knaus Azur590-94,ChevyVan 6.2D -89 "veturi/projekti"
Vihis
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Maalis 2008, 06:53

Re: akkujen väliset kaapelit

Viesti Kirjoittaja Vihis »

rasse kirjoitti:Nimim. "Virallisen Juotospätevyyden Omaava" (työnpuolesta)
Sama täällä, hienojuottajan tutkinto on tullut joskus historiassa suoritettua.

Joten voimma vaatia hautakiveemme muistokirjoituksen: "Paljon Tinasit, Paljon Pilasit, kunnes kolvisi kylmeni" :P

Enhän minä nyt lipsahtanu offtopikin puolelle? :shock: Soori :|
iikka
Viestit: 277
Liittynyt: 23 Elo 2006, 20:06
Paikkakunta: kanGASala
Viesti:

Re: akkujen väliset kaapelit

Viesti Kirjoittaja iikka »

Minkäs näkönen liitin se pitäs sitten olla? Olisko jossain päin nettiä kuvaa?
VTCF 1325
T-roy
Viestit: 759
Liittynyt: 03 Elo 2005, 15:30
Paikkakunta: Suomen perse ( Espoo )

Re: akkujen väliset kaapelit

Viesti Kirjoittaja T-roy »

Siihen käy vaikka kupariputken pätkä.
"Kun Herra ei huoli ja Piru ei pidä kiirettä,
niin mikäs tässä on ollessa."

cHEAVY VAN
cheyenne
Viestit: 1644
Liittynyt: 10 Elo 2007, 20:49
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: akkujen väliset kaapelit

Viesti Kirjoittaja cheyenne »

Itselläni on sekä + & - johdot sinne akulle... (ja niin toimii paremmin)
Jatkos samoilla liitoksilla joilla alkuperäisenäkin on tullut taka-akulle(sinne pohjan alle).
Pohjaan vaan reikä josta johdot ylös...
Ai niin... Sinulla tietysti enemmän penkkejä, jolloin se akku olisi saatava kauemmas kuin kuskin penkin taakse...?
No se kupariputki ja kutistesukkaa (tai eristysnauhaa) päälle.
Tai jos vaikka laittaisi jatkoksen kohdalle päävirta-kytkimen... :idea: ??
iikka
Viestit: 277
Liittynyt: 23 Elo 2006, 20:06
Paikkakunta: kanGASala
Viesti:

Re: akkujen väliset kaapelit

Viesti Kirjoittaja iikka »

cheyenne kirjoitti: Tai jos vaikka laittaisi jatkoksen kohdalle päävirta-kytkimen... :idea: ??
Toi olikin loistava idea! Kiitoksia! 8)
VTCF 1325
5.7targa
Viestit: 145
Liittynyt: 06 Elo 2007, 19:11
Paikkakunta: Assjoki

Re: akkujen väliset kaapelit

Viesti Kirjoittaja 5.7targa »

Sähkötukuista saa tinatusta kuparista valmistettuja holkkeja jotka voi "oikeilla" puristuspihdeillä puristaa johtimen päälle jonka jälkeen kutisukka, ei tarvi tinaa...saatavana 2,5mm2-150mm2...
ja liitos pitää :D :D
Aina perse edellä puuhun
RoadRacing
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Tammi 2009, 19:16

Re: akkujen väliset kaapelit

Viesti Kirjoittaja RoadRacing »

Kuinka suurella kaapelilla pitää vetää konehuoneesta väliseinän taakse johto? Onko arviota mitä siihen menee johtoa?
cheyenne
Viestit: 1644
Liittynyt: 10 Elo 2007, 20:49
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: akkujen väliset kaapelit

Viesti Kirjoittaja cheyenne »

Tietämättä tarkemmin missä se väliseinä sijaitsee veikkaisin (2 x) 4 metriä riittävän...
RoadRacing
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Tammi 2009, 19:16

Re: akkujen väliset kaapelit

Viesti Kirjoittaja RoadRacing »

Entäs kaapelin paksuus?
Juki
Viestit: 234
Liittynyt: 03 Touko 2004, 22:13
Paikkakunta: Tuusula

Re: akkujen väliset kaapelit

Viesti Kirjoittaja Juki »

RoadRacing kirjoitti:Entäs kaapelin paksuus?
http://www.adita.fi/?kaapelilaskuri.3;2;9500;9500.html
cheyenne
Viestit: 1644
Liittynyt: 10 Elo 2007, 20:49
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: akkujen väliset kaapelit

Viesti Kirjoittaja cheyenne »

RoadRacing kirjoitti:Entäs kaapelin paksuus?
Mielellään mahdollisimman paksua...
kun en ymmärrä noitten hienojen laskelmien päälle mitään, niin niin paksua kuin vaan kaupasta löytyy (eli vähintään miehen sormen paksuista)
vantruck
Viestit: 187
Liittynyt: 16 Huhti 2009, 13:22
Paikkakunta: Keminmaa

Re: akkujen väliset kaapelit

Viesti Kirjoittaja vantruck »

Jatketaan vaikka tähän akkuketjuun. Tuossa kun suunnittelin akun siirtoa takapaksiin niin tuli mieleen että entä jos tekisi kotelon kuskinpenkin taakse lattianalle, eli sinne missä nykyinenkin pikkuakku on mutta isomman kotelon jotta mahtuu se kuorkki akku, ja akun asentaminen tapahtuisi auton sisältä, eli pultattava luukku päälle, jostain 3-4mm mustata levystä vois tehdä (duunista löytyy levyleikkurit, tigit yms.) siihen joku ilmavaihtoreikä/reikä pohjaan jos roiskuu yli tai kosteutta pääsee sisään. Maaliksi joku kunnon Tema coat GPL tms. primeriä unohtamatta. Samalla suunnittelin että puran koko sisustan ja hiekkapuhallan lattiat ja vedän saman teman lattiaan :D
Chevy Pick-up 5,7DX-81 (ei liikennekäytössä); VTCF 1546
Vastaa Viestiin