Vanin perävaunumassat

autoharrastukseen liittyvää
laater1

Vanin perävaunumassat

Viesti Kirjoittaja laater1 »

Elikkäs tuli ostettua -90 vuoden starcraft vani 6,2 diiseli ja tuli huomioon semmonen asia että rekisteriotteessa ei oo perävaunumassoista sanaakaan, vaikka peräkoukku kyseisestä pirssistä löytyy. Tänään kävin katsastuskonttorilla kyseleen asiasta niin sanoivat että kun se auto on maahantuotu niin sillon ei ollu pakko ilmottaa perävaunumassoja, joten on ilmeisesti jääny ilmottamatta, mutta siitä huolimatta sillä saa vetää kärryä. Nooh, kyselin sit et jos mä vedän jotain pirun isoo kärriä sillä ja poliisi toppaa menon ja rupee kyseleen auton ja kärryn painoja yms. että millä mä todistan että sillä saa vetää niin isoo, no se täti sano siinä tiskin takana et millä poliisi voi todistaa että mä EN sais vetää sillä niin isoo kärriä :D

Eli olisko jollain oikeeta tietoo että kuinka isoo sillä saa viedä jarrullista kärriä? :)
dieseli

Re: Vanin perävaunumassat

Viesti Kirjoittaja dieseli »

tossa juuri olen touhunnut tota suomeen rekisteröintiä vaniin,tohon vaniin tuli jarrulliseen suurin paino 2800 kiloa ja auton kokonaispaino oli 3010 kiloa,sehän menee jotenkin ton kokonaispainon mukaa mitä sillä saa vetää
riisseli vani ja aina kädet mustana
nyt vielä bensaki ja aina vaan mustemmat kädet
mikki

Viesti Kirjoittaja mikki »

dieseli kirjoitti:tossa juuri olen touhunnut tota suomeen rekisteröintiä vaniin,tohon vaniin tuli jarrulliseen suurin paino 2800 kiloa ja auton kokonaispaino oli 3010 kiloa,sehän menee jotenkin ton kokonaispainon mukaa mitä sillä saa vetää
Hmn... Tuo on kyllä huimin paino jarrullisellekin kärrylle mitä oon kuullu vanin perään sallitun...
mikki

Viesti Kirjoittaja mikki »

mikki kirjoitti:
dieseli kirjoitti:tossa juuri olen touhunnut tota suomeen rekisteröintiä vaniin,tohon vaniin tuli jarrulliseen suurin paino 2800 kiloa ja auton kokonaispaino oli 3010 kiloa,sehän menee jotenkin ton kokonaispainon mukaa mitä sillä saa vetää
Hmn... Tuo on kyllä huimin paino jarrullisellekin kärrylle mitä oon kuullu vanin perään sallitun...
Ja virallinen lakiteksti kuuluu...

32 §
Hinattavan ajoneuvon kytkentä autoon

1. Henkilö- ja pakettiautoon (M1- ja N1-luokka) sekä erikoisautoon saa kytkeä O1- tai O2-luokan keskiakseliperävaunun ja sitä vastaavan hinattavan laitteen. Linja-autoon (M2- ja M3-luokat) saa kytkeä keskiakseliperävaunun tai kaksiakselisen varsinaisen perävaunun. Hinattavan ajoneuvon «kytkentämassa» saa olla:

a) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, enintään 0,75 tonnia tai enintään puolet vetoauton omasta massasta, pienemmän näistä arvoista ollessa määräävä; «kytkentämassa» ei kuitenkaan saa ylittää auton valmistajan ilmoittamaa arvoa;

b) jos hinattava ajoneuvo on varustettu jarruin, enintään auton valmistajan hyväksymän massan tai vetoauton kokonaismassan suuruinen, pienemmän näistä arvoista ollessa määräävä; jos valmistaja ei ole ilmoittanut sallittua perävaunumassaa, se saa olla enintään vetoauton omamassan suuruinen; taic) maastohenkilöautoon (M1G-luokka) kytkettäessä enintään auton valmistajan hyväksymän massan tai 1,5 kertaa vetoauton kokonaismassan suuruinen, pienemmän näistä arvoista ollessa määräävä.
Tinke78

Viesti Kirjoittaja Tinke78 »

Moro
32 §

1. Henkilö- ja pakettiautoon (M1- ja N1-luokka) sekä erikoisautoon saa kytkeä O1- tai O2-luokan keskiakseliperävaunun ja sitä vastaavan hinattavan laitteen. Linja-autoon (M2- ja M3-luokat) saa kytkeä keskiakseliperävaunun tai kaksiakselisen varsinaisen perävaunun. Hinattavan ajoneuvon «kytkentämassa» saa olla:

a) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, enintään 0,75 tonnia tai enintään puolet vetoauton omasta massasta, pienemmän näistä arvoista ollessa määräävä; «kytkentämassa» ei kuitenkaan saa ylittää auton valmistajan ilmoittamaa arvoa;

b) jos hinattava ajoneuvo on varustettu jarruin, enintään auton valmistajan hyväksymän massan tai vetoauton kokonaismassan suuruinen, pienemmän näistä arvoista ollessa määräävä; jos valmistaja ei ole ilmoittanut sallittua perävaunumassaa, se saa olla enintään vetoauton omamassan suuruinen; taic) maastohenkilöautoon (M1G-luokka) kytkettäessä enintään auton valmistajan hyväksymän massan tai 1,5 kertaa vetoauton kokonaismassan suuruinen, pienemmän näistä arvoista ollessa määräävä.
mulla on ajoneuvolukka N2/kuorma-ato
ei merkitty perävaunu massaa jarruin/jarrutta
koukussa ei ole tyyppikilpeä, on monoflex merkki suojassa
Auton suurin sallittu kokonaismassa 3900kg
Omamassa 2900kg
Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa 3900kg
yhdistelmän massaa ei merkitty

Niin saisin vetää jaruitta 750kg ja Jaruulista 2900kg vaunua???
Käsitinkö nyt oikein?

Ps. iso E löytyy ajokortista 8)
kylanmies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylanmies »

Kävin tuossa jonkinaikaa sitten katsastuskonttorilta varmistamassa kuorma-auton
perävaunun massat ---> jos rekisteriotteessa ei ole merkintää perävaunun massoista
eikä koukussa ole merkitty maksimikuormaa saa kuorma-autolla vetää jarrutonta 750kg
ja jarrullista 3500kg kärryä niin ja tuossa jälkimmäisessä tarvii sit sen ison E.n korttiin
joka myös itseltä löytyy.
laater1

Viesti Kirjoittaja laater1 »

mikki kirjoitti:
mikki kirjoitti:
Ja virallinen lakiteksti kuuluu...

32 §

Omamassa siinä pirssissä on 2450 kg. Eli siinä saa vetää niin isoo jarrullista kärriä? Pikkueellä tietysti.. Kokonaismassa on 2950 kg, eli pakuks rekisteröity.
Timppa80

Viesti Kirjoittaja Timppa80 »

kylanmies kirjoitti: jarrutonta 750kg
ja jarrullista 3500kg kärryä niin ja tuossa jälkimmäisessä tarvii sit sen ison E.n korttiin
olenkos käsittäny itse väärin että ei tuollainen yhdistelmä tarvi vielä isoo E:tä korttiin vaan riittää tämä C1e(kuorma-auto "pikku" e) kortti joka oikeuttaa ajaan yhdistelmää jonka paino muistaakseni 12000t asti, korjatkaa joku jos oon väärässä :D
Chevy Suburban 6,5TD -97

ex kulkineet:
Chevy Van G30, 305V8 -90
GMC baron cruiser 6,2D -91
Chevy van G30 6,5D -95

ManseVans
kylanmies
Viesti:

Sori mun moka :oops: kyllä C1E pitäisi riittää ei vaan meinaa muistaa että noita
välimallin korttiluokkiakin nykyään on :lol:
soppa79

Viesti Kirjoittaja soppa79 »

GMC-van kirjoitti:
olenkos käsittäny itse väärin että ei tuollainen yhdistelmä tarvi vielä isoo E:tä korttiin vaan riittää tämä C1e(kuorma-auto "pikku" e) kortti joka oikeuttaa ajaan yhdistelmää jonka paino muistaakseni 12000t asti, korjatkaa joku jos oon väärässä :D
Tuo vaan on toistaiseksi aivan järjetön kortti (samat vaatimukset kuin isossa e:ssä), koitin meinaan syksyllä hommata moista
Ammattitaitoa ei ole mutta ammattiylpeyttä senkin edestä

Saab 9-5 -04 Biopower
C4 Corvette Convertible -87
VW kupla -72
cheyenne

Viesti Kirjoittaja cheyenne »

GMC-van kirjoitti:
Kysy Mikiltä tuolla "naamakirjan" puolella asiaa...
Itse kun en tolla nykyisellä koukulla uskaltaisi niin painavaa kärryä perään pistää (vaikka vaihteetkin toimisi), niin ei oo mulle niin ajankohtainen tietää.
Ja muutenkin kun olen kuskannut enemmän sen mukaan mitä jaksaa viedä ajattelematta asian laillista puolta....
karaVANNARI

Viesti Kirjoittaja karaVANNARI »

Mulla o pakun koukku ja siinä seiso tunnuskilvessä 1900kg
Vaikkakin tuolla autolla (kuokkuri) saa vetää jarrullista 2720kg ja se tunnettu 450kg :lol:
Eikä konttorilla pannu mitn merkintää otteeseen vaikka pyysin että laittaa näkösälle :shock:
Minoon luullu että vetokyky kaikisa sevy pakut/pikkarit o alle 2 tonnia ja kuokkurit alle 3 tonnia :shock:
En sitte tiä kui tuo henkilömalli :shock:
Painot saa tietoon ku soittaa kats konttorille ja antaa rek numpero :!:
Teikköite?
kylanmies
Viesti:

cheyenne kirjoitti: Itse kun en tolla nykyisellä koukulla uskaltaisi niin painavaa kärryä perään pistää (vaikka vaihteetkin toimisi), niin ei oo mulle niin ajankohtainen tietää.
Ja muutenkin kun olen kuskannut enemmän sen mukaan mitä jaksaa viedä ajattelematta asian laillista puolta....
Koukku tosiaan kannattaa tarkistaa ennenkuin junttaa siihen sen 3t kärryn perään
Omasta meinasin hieman koukun kiinnitystä vahvistaa jahka ehdin, vaikka suht jämerältä
tossa omassa G30:ssä se koukku näyttääkin.
Vastaa Viestiin