Perän öljynvaihto

Alakerran jutuista jutellaan täällä

magenta

Perän öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja magenta »

Moi

Voiko/kannattaako perän öljyjä vaihtaa ns. imuvaihtona ?
Vai onko parempi vain ottaa koppa auki ja uusi tiiviste kun pistää kiinni ?

Mika
Van 4x4
Independent Vaners
Wille
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wille »

ota vaan suosiolla koppa auki niin saat kaiken turhan rojun sieltä pois.
ja samalla tarkastettua rattaiden kunnon
Elämää ruosteisten pakettiautojen parissa vasta vuodesta 1994.
vtcf 448
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

jep mäkin samaa mieltä koppa auki ja kunnon putsaus.
ei muuten mut ei iso homma ja näin varmistat et perä pysyy puhtaana ja näet et kaikki ok.
kallista puhaa jos viitteliäisyyden puutteen takia hajoo perä
Timppa80

Viesti Kirjoittaja Timppa80 »

viime kesän kokemuksella tiedän että on kallista jos hajoo perä.. :twisted:

oli todella "ilo" vaihtaa öljyjä perään kun tuli hampaan paloja yms pientä öljyn mukana..
Chevy Suburban 6,5TD -97

ex kulkineet:
Chevy Van G30, 305V8 -90
GMC baron cruiser 6,2D -91
Chevy van G30 6,5D -95

ManseVans
magenta

Perän öljyn määrä

Moi

Niin.... miltähän niiden hampaiden ym pitäisi näyttää, että tietäisi kaiken olevan kunnossa ?
Onkohan siellä jotain ruuveja mitä pitäisi kiristellä ?

Putsaus ?
Pitääkö jollain aineella putsata sisuskaluja ?
Jollain harjalla ?

Käsittääkseni ainakin G30:ssä öljyä on koko vetoakselin mitalta.
Pitääkö akselia tunkilla jotenkin nostaa/kallistella, että kaikki öljy tulisi ulos ?

Öljyä on kai riittävästi silloin kun sormenpää osuu öljyyn täyttöreijästä ?

Uspartsissa ehdotti öljyksi Gulf Gear GL5 öljyä. Käy kuulemma sekä lukolliseen, että lukottomaan perään. Ei tarvitse mitään lisäainetta sekottaa.

Mika
Van 4x4
Independent Vaners
ammi

Viesti Kirjoittaja ammi »

magenta

Hajonnut perä

GMC-van kirjoitti:viime kesän kokemuksella tiedän että on kallista jos hajoo perä..
Moi

Mikäs perän hajotti ?

Mika
Van 4x4
Independent Vaners
Timppa80

Re: Hajonnut perä

magenta kirjoitti: Moi

Mikäs perän hajotti ?

Mika
Jaa-a. paha sanoo :roll: vaunua vetäessä kun ajo risteykseen ja käänty niin kuulu järjetön pamaus.. kotio ku pääsi rupesin vaihtaan öljyjä, niin perästä löyty tasauspyörästön hampuja/palasia öljyn seasta.. :evil: sillo ei naurattanu.
Chevy Suburban 6,5TD -97

ex kulkineet:
Chevy Van G30, 305V8 -90
Chevy van G30 6,5D -95

ManseVans
magenta

Hajonnut perä

Moi

Jaa jaa... että pääsi kuitenkin kotiin vielä =)
Hyvä.

Sitä tässä nyt pähkäilen, että kun tuntuu, että perä alkaa huutamaan n. 80 vauhdissa. Että kannattaako niitä öljyjä itse vaihtaa vai olisko parempi ajaa suoraan jonnekkin korjaamolle ?
Jos ei se huuto lopu öljyjen vaihdolla niin menee öljyt ihan hukkaan...

Mitenkähän noita laakereita voisi tarkastaa, että onko jotain vikaa ???

Mikähän olis pääkaupunkiseudulla hyvä perän laittaja ?

Mika
Van 4x4
Independent Vaners
hansu65
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hansu65 »

Tere !!!

Juu vaihda itse vaan ja koppa auki. Itse kun vaihdan niin silmämääräisesti ja sormella kokeilen hampaiden reunat, että onko niissä kulumia (pitäis olla aika terävät kun kunnossa). Samoin sormin kaavin pyttyyn perän pohjalle kertyneen moskan (jos sellaista on) niin samalla tuntee, että onko jotain hampaita tai paloja niistä irronnut. Öljyt kannattaa vaihtaa mielummin liian usein kun harvoin (itse vaihdan 40tkm välein).

Todennäköisesti tuossa perärikossa on hajonnut viskolukon yhdistävä tappi. Jäänyt jostais syystä ennen käännöstä päälle esim. öljyn likaisuudesta johtuen. Yleensä viskolukko ei toimi jos öljyä liian vähän tai vääränlaiset (huomaa yleensä siitä jos nokka on ylämäkeen ja liukasta niin visko ei kytke lukkoa). Aina huollon yhteydessä on hyvä ryömiä apukuskin puolelta auton alle ja ruuvata perän täyttäproppu auki ja kokeilla tasaisella, että öljyä on riittävästi (pitää periaatteessa tulla täyttöaukun alarajaan) ja se on hyvän hajuista (ja mielellään väristäkin jos sormenpäästä erottaa tummuutta?).

Itse olen käyttänyt omissa perissäni Bentsoilin (vai miten se kirjotetaan kun en jaksa nyt lähetä purkin kylkeä katsomaan) lukkoperäöljyä ja kaikki on pelannut hyvin.

Näin perät toimii hyvin ja pitkään !!!
Hansu
p. 040-842 1355
email jari.lankinen@ows.fi
magenta

Perän öljynvaihto

Kiitti Hansu =)

Sinne banjoon ja koppaan jää kuitenkin niitä vanhoja tiivisteen jämiä,
niin onko ne hyvä raapia puukolla pois, vai onko vaara, että tulee viiltoja,
joista sitten öljyt tulee ulos ?
Eli millä ?

Onko se hyvä laittaa siihen tiivisteeseen jotain mönjää ?
Vissiin sekä kopan puolelle, että banjon puolelle ?

Sitä mietin just, että kun sen perän avaa, niin pitääkö kiristellä jotain ruuveja siellä sisällä ?
Tai uusia jotain tappeja ?

Mika
Van 4x4
Independent Vaners
hansu65
Viesti:

Terve !!!

Mä olen yleensä kaapinut varovasti tiivistejämät pois katkoteräveitsellä ja sen jälkeen rätillä.

Tiiviste on yleensä ns. kartonkitiiviste eli olen liimannut sen itse molemmin puolin kiinni niin koskaan ei ole vuotanut. Tietysti tiivisteliiman kanssa pitää olla malttia, että sitä ei joudu perään.

Minun ei koskaan ole tarvinnut kiristellä perissä (kokemusta viskolukosta ja kiinteestä lukkoperästä) mitään tai uusia sinne mitään tappeja ja aina on pelittänyt hyvin kun vain on ollut puhtaat öljyt ja riittävästi (viskolukkoperä vuosi hieman kardaanin päästä, että piti lisätä aika ajoin öljyä, että visko toimi). Jostain olin lukevinani, että sun uudessa vehkeessä oli varusteluettelossa perän osalta merkintä G80 jonka joku suomensi ns. kiinteeksi lukkoperäksi ei siis viskolukoksi. Mutta on samainen merkintä omassa 10-pulttisessa perässä myös.

Et alle vain ja vaihtelemaan öljyjä niin vollotuskin saattaa hävitä.

Terkuin !!!
Hansu
p. 040-842 1355
niemikko

Viesti Kirjoittaja niemikko »

no niin tuli kanssa tänään tohon omaan vaihettua perän öljyt oli siistit öljyt ja ei metallia eikä muutakaan ylimääräista ei ees lukkoo :cry:
no nyt saa nukkua yönsä taas vähän paremmin :lol:
jenkki1

Viesti Kirjoittaja jenkki1 »

pieni teräsharja laikka akkuporakoneeseen ja pyörimään niin lähtee ihan pellikiiltäväks ja jos on edellinen omistaja liimannu tiivisteen jollain vitun paskalla niinkuin mulla oli niin lähtee nekin.
mulla joku oli katkassu keskitapin pultin poikki perään sisälle ja sit laittanu sen vaan huulil takas siellä se oli makneetis sit kii.
p***ele joutu rälläköimään tapin sit pois :evil: :evil:
ja eiku kauppaan ja uutta osaa pistän sit kaikki et tulee hyvä.
magenta

Perän öljyn vaihto

Moi

No niin Us-Parts möi öljyn: Gulfgear LS SAE 80W-90
Meets: API GL-5, MIL-L-2105 D
Takapuolella lukee:
Gulfgear LS is a high quality hypoid gear oil specifically developed for limited slip differential units.
Myyjä sanoi, että tämä sopii sekä lukottomiin ja lukollisiin periin. Ja kun tuossa rpo koodeissa lukee: G80 axle positraction, LIMITED SLIP
Että kai tämä nyt sitten käy tähän ?

Siinä meillä kyllä tuli myyjän kansa erimielisyyttä, että montako pulttia siinä banjon kannessa on. Minä kun olin laskevinani 14 ja myyjä väitti, että jos se on: YO5 ring gear 8,5 tuumainen, niin ei voi olla kuin 10. Että väärä tiiviste tuli nyt sitten hankittua =( No ei tuonne vesilammikkoon paljon huvita ryömiäkkään.

Sitä ihmettelen, että mite noiden perien tunnistaminen voi olla niin vaikeata. Puhutaan pulteista ja tuumista. Mikä nyt tarkoittaa mitäkin ?

Mika
Van 4x4
Independent Vaners
Miksu

Viesti Kirjoittaja Miksu »

Älä jo muita virka itteenikin hieman on ihmetyttänyt että mitä tarkoittaa esm:10 pultin perä ja erot 7,5" ja 8,5" perillä. en oo vaan kehannu kysässä vielä :oops: . Hyvä et otit puheeks ni saadaan selvyys tähän :shock: toivottavasti :roll:
VTCF 1251
G20 5.7l bensa Starkki.(natsku)
keikka

Viesti Kirjoittaja keikka »

mie oon käyttänyt kendalin oljyjä moottori,vaihteisto ja perä ja hyvin on pelittänyt.
top1

Viesti Kirjoittaja top1 »

Niin noista peristä. Kun GM peristä puhutaan, pulttimäärä tarkoittaa just tuota pulttimäärää peräkopan kiinnityksessä. Ja tuumat taas tarkoittaa sen suuren lautaspyörän(vai mikä sen virallinen nimi on) kokoa siellä sisällä. Eli Tuota tuumaisuutta ei periaatteesa näe suoraan ulkopuolelta. Tai siis tarkemmin sanottuna, et näe sitä kiekkoa jonka koko ilmoitetaan tuumissa, mutta sen koon tietää siitä perän ulkomuodosta, pulttimäärästä yms. yms.
Esim Fordin perissä puhutaan vain tuumista, ja sen näkee suoraan peräkopan muodosta.

Korjauksia jos annan harhaanjohtavaa informaatiota
magenta

Perän öljynvaihto

Moi
No joo... myyjä väitti, että 8.5 tuumainen lautanen ei voi olla 14 pulttisessa kopassa... No tiiviste ei sovi kuitenkaan =)

Sain muuten perän täyttöaukon auki. Ensin tälläinen pienemmän räikän jatkokappale vääntyi juuresta, mutta sitten kun mosalla parikertaa mojautin sitä ruuvia niin johan aukes. Irrotusainetta olin ruiskinut siihen jo ennen. Putkitongeilla siis väänsin sitä jatkokappaletta. Tuntu aika pehmeältä tavaralta...
Pikkurilli osu sisällä öljyyn, että sitä ainakin on. Olihan se semmoista tummahkonruskeata. Mitähän tarkoittanee?

No tämä proppu on syytä saada auki ennen kun ottaa öljyt pois, ettei käy hassusti =)

Mika
Van 4x4
Independent Vaners
niemikko

Viesti Kirjoittaja niemikko »

joo oli se kovassa oli itellä töistä semmonen keskikokone pitkä kinntee väännin ja samalla lekalla naputteli selkään kun väänsi niin aukes mutta meinas usko jo loppua kun meinas vaan muljua pihalle. :lol:
Wille
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wille »

jos vanteet ovat 8pultilla kiinni kuten tuossa sun matalassa urheilukuorma autossa niin perä on 14p.
jos taas viidellä tai kuudella niin silloin se on joko 10p. tai 12p. ja tiivistettä kun siihen haet niin mun käsittääkseni tiiviste ostetaan just noiden 10, 12 tai 14P. perusteella

ainakin mulla on mennyt oikein kun noita olen vaihdellut, viimeksi 2v. sitten tosin unohdin ostaa koko tiivisteen niin piti laittaa pelkkä pilteman tiivisteliima eikä se vielä ole vuotanut

korjatkaa toki jos on eriäviä mielipitetä
Elämää ruosteisten pakettiautojen parissa vasta vuodesta 1994.
vtcf 448
Jugi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jugi »

itsellä 10 pulttinen lukkoperä ja sen sain tietää kun etellinen omistaja kerto, no eihän sitä tiivistettä ostaessa pulttien määrää muistanut niin oikein kivasti us- partsissa neuvoivat laskemaan pulttien määrän jolloin se kertoo mikä pulttinen perä autossa ompi 8)
*Ääliö älä lyö , ööliä läikkyy*
hansu65
Viesti:

Moi !!!

Juu tosiaan perät Chevyssä ilmoitetaan pulttien määrän mukaan kun ostetaan tiivistettä. Itse olen ehkä vuotamisen kannalta liiankin varovainen eli kun kyseessä on ns. paperitiiviste olen sen vielä lisäksi liimannut tiivisteliimalla kiinni niin ei ole koskaan vuotanut.

Ja merkki peräöljyjen tarkastamattomuudesta on se, että tarkastusproppu ei aukee. Itte avaan muutaman kerran vuodessa ja teen öljytarkistuksen (määrä ja laatu). Omat öljyni on punaiset eli jos väri alkaa muuttua ruskeeksi alan huolestua ja viimeistään silloin vaihto on ajankohtainen. Juu ja proppua ei kannata ja tarvitse vetää kiinni apinanraivolla.

Ja sit noista työkaluista ja Vanin alustasta tehtävistä töistä. Älä koskaan ala suorittaa niitä millään Biltema kaluilla (tai vastaavilla). Itselläni oli aikoinaan Heron sarja ja vaihdoin etupään kallistuksen vakaajan kumeja niin räikkä petti ja hylsy halkesi, sekä tietysti molempien käsien rystyset oli rikki. Niin käteni paikkailtuani marssin heti autotarvikeliikkeeseen ja ostin Kamazan työkalusarjan, joka maksoin aivan hel.. (muistaakseni 90-luvulla jo 1200 mk), mut sen jälkeen ei ole tarvinnut varoa työkalujen rikkoutumista vaikka minkälaisia pultteja on väännetty. Yleensä on pultti tai mutteri hajonnut ennemmin. Ja toiseksi Kamaza antaa työkaluille ikuisen takuun eli kun ei käytä jatkovartta (tai tätä ei saa ainakaan myöntää) tai paineilmatyökaluja niin saa aina rikkoutuneen tilalle uuden - harmi kun ei korvaa myös hävinneitä työkaluja. Oon tän takuun testannut kun muutama ruuvimeisselin kärki on lohjennut niin kyllä on heti annettu uus.

Et kunnot työkalut pitää olla Vania rakennellessa ja perän täyttö proppuun sopii 1/2" räikän jatkovarsi, jolla sen saa auki.

Terkuin !!!
Hansu
p. 040-842 1355
Zimmerman

Viesti Kirjoittaja Zimmerman »

Ja sit noista työkaluista ja Vanin alustasta tehtävistä töistä. Älä koskaan ala suorittaa niitä millään Biltema kaluilla (tai vastaavilla).
Nykyisin bilteman hylsyt siis nimenomaan hylsyt ovat jo suhteellisen laadukkaita kunhan ei osta halvimpia mahdollisia... Itsekin olen sitä mieltä että ei kannata alkaa itseään särkemään huonoilla välineillä.
Nämä anttiloiden ota tai jätä -korien 5€-200osaa sarjat kannattaa unohtaa samantien... :wink:
VTCF No:1197
Pikkari se on tuo vinkuwaakkenikin
Ex- G20 NXV-78
Ex- G20 Zimmer "special"
Ex- GM Linttafarmi "Bulletproof"
Miksu

Viesti Kirjoittaja Miksu »

Nämä anttiloiden ota tai jätä -korien 5€-200osaa sarjat kannattaa unohtaa samantien... :wink:
Mutta nehän on varsin hyviä esim: tuurnina tai verkonpainona :D
VTCF 1251
G20 5.7l bensa Starkki.(natsku)
toyopet
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Wille kirjoitti:jos vanteet ovat 8pultilla kiinni kuten tuossa sun matalassa urheilukuorma autossa niin perä on 14p.
jos taas viidellä tai kuudella niin silloin se on joko 10p. tai 12p. ja tiivistettä kun siihen haet niin mun käsittääkseni tiiviste ostetaan just noiden 10, 12 tai 14P. perusteella

ainakin mulla on mennyt oikein kun noita olen vaihdellut, viimeksi 2v. sitten tosin unohdin ostaa koko tiivisteen niin piti laittaa pelkkä pilteman tiivisteliima eikä se vielä ole vuotanut

korjatkaa toki jos on eriäviä mielipitetä
Vaneista nyt ei ole hirveästi kokemuksia mutta farkuissa on sitten kahta erilaista 10-pulttista. Ja ne tiivisteet ei käy ristiin.
:)

Rautalangan vääntäjä
magenta

Perän öljyn imuvaihto

Moi
Ei onnistu imuvaihto perästä. Putki ei mene kuin 5 cm sisään.
Sen lusikallisen perusteella mitä sieltä tuli, niin Hansu olis kyllä jo tukka pystyssä... Oli melkoisen tummanruskeaa, jäykähköä ja haisikin pahalle. (en kyllä osaa sanoa, että mille). Ei vissiin ihme, että perä huutaa...
Mika
Van 4x4
Independent Vaners
MAKE

Viesti Kirjoittaja MAKE »

keikka kirjoitti:mie oon käyttänyt kendalin oljyjä moottori,vaihteisto ja perä ja hyvin on pelittänyt.
Minä myös!! 8)
hansu65
Viesti:

Moi !!!

Jos oikein muistan niin joskus 90-luvun alussa Metron huolto-ohjelmassa luki, että perä ja laatikkoöljyjen vaihtoväli oli 160tkm. Se oli muistaakseni niin kallis ja aikaa piti varata 3pv, että taisivat vaihtaa laatikon ja perän kokonaisuudessaan :cry:

No jossain vaiheessa Metronkin huolto-ohjelma muuttuu johonkin 50tkm välein, mutta silloin kun kuulin tämän 160tkm välin niin aloin hoitamaan hommat itse ja amatöörikin tekee hyvin vaniin kaikki öljynvaihdot päivässä :) Niin pitäis kohta vaihtaa Nasulanssiin laatikko ja koneöljyt, sekä tarkistaa perä...

1.5. alkaa ajokausi ja viime viikon talviloma hierottiin sisutoja (ei hirveesti näkyvää, mutta hemmetisti puulistoja ja kohdevaloja). Vielä muutama viikko ja 8)

Terkuin !!!
Hansu
p. 040-842 1355
Yki

Juup.

Viesti Kirjoittaja Yki »

Teetätin tuossa kuukausi sitten huollon vaniini, vaihtoivat moottoriöljyt,suotimen,polttoaine suotimen, peräöljyt,vaihteistoöljyt+ suotimen. hintaa tuli 250,-
hansu65
Viesti:

Jes !!!

Oliko kyseessä Metro, jolloin hinta tuntuu kohtuulliselta :?: Osat ja öljyt itsehankittuna maksaa arviolta 100 egee tähän (riippuen siitä onko kyseessä diesel vai bensa).

Jokos muuten Metrossa laittaavat diesel koneeseen jotain muuta kun Mobilin RallyFormulaa :?: Mul oli ainakin aikoinaan (diesel) ongelmana RallyFormulalla, että kun lämpimällä kesäkelillä oli lasketellut konetietä pitempään ja tuli risteykseen (auto tyhjäkäynnille) niin öljynpaineet hävisi :evil: Kun sitten aloin käyttämään Delvakkia niin ongelma poistui ja vuodotkin hävisi (onhan diesel rahtikone) :roll:

Et tälleen ja pitää ens viikolla hakee tarvikkeet ja mennä makoilee Vanin alle hallin lattialle niin vaihto ja tarkistukset tulee suoritettua. Pitää vain hieman varata aikaa efi:ssä enemmän kun joutuu hieman hellittämään laatikon takakannaketta, että saa vaihteiston pohjan irti :o

Terkuin !!!
Hansu
p. 040-842 1355
Yki

Viesti Kirjoittaja Yki »

:lol: :lol: Ei Ei en käyttänyt metrossa, sain sieltä hinta-arvion 300-400 euroa joten vein sen pienempään tuttuun korjaamoon
hansu65
Viesti:

Moi !!!

Joo näin mäkin arvelin.

Ja todernnäköisesti sait vielä paremman huollon ammattimieheltä :D

Hyvää Pääsiäistä !!!
Hansu
p. 040-842 1355
magenta

Chevy Vanin peräöljyn vaihto

Moi

No nyt on peräöljyt vaihdettu =)) ja tässä vähän aiheesta.

Biltemasta hommatut 3 tonnia kestävät pukit jousien etukiinnikkeiden alle, niin sai peräkopan pultit vähän paremmin esille.
Ja tunkki taka-akselin alle varmistamaan.
Tiedä sitten onko se hyvä vai huono... Jos auto rämähtää alas, niin pystyykö sitä sieltä alta käyttämään...

Kuva

Pultit aukesi yllättäen helposti =) Olin varustautunut pettymykseen, että vähintään joku pultti katkeaa, mutta ei. Hyvin lähti vähän moskalla napauttamalla hylsyavaimen varteen. 13 mm hylsy sopi pultteihin.

Sehän se oli se jarruputken kiinnike kiinni siinä yhdessä pultissa. Paljon ei tarvinnut siihen koskea. Sen sijaan jarruputki meni toisen pultin läheltä, että sen avaaminen oli vaikeampaa.

Kuva

Koppa pysyi täysin kiinni ilman pulttejakin, joten ruuvarilla varovasti väliin ja heikkoa vääntöä. Iso astia alle ja musta kulta alkoi valua ulos.

Kuva

Tässä kopassa ei ollutkaan ollenkaan pahvitiivistettä. Tiivistys oli tehty liimalla.

Kuva

No se G80 RPO koodin mukainen käkikello lukkohan sieltä löytyi =)

Kuva

Vähän tuosta kuvasta on nähtävissä miten hampaat on osuneet toisiinsa.
Osaako joku tulkita ?

Kuva

Sormella vetelin kopan pohjalta öljyjä ja likoja pois.
Kopan pohjalla on rengasmainen magneetti joka kerää irronneen metallin. Sen ympärillä ja varsinkin keskellä oli harmaata, melkein vaseliinin kaltaista mönjää. Olisiko sinne pitänyt laittaa jotain toista ainetta vai oliko vanhojen öljyjen jätettä ?
No löytyihän sieltä muutama isompikin hampaan pala...

Kuva

Putsailin tiivistepintoja ensin katko/mattoveitsellä isompia ja loput ehdottomaksi lempparityökalukseni alkanut muodostua hammasharjan kokoisella teräsharjalla.
Rattaat suojasin halkaistulla muovipussilla.

Kuva

Ensin kokeilin, että miten päin tiiviste koppaan menee. Tässä tekstitön puoli meni koppaan ja tekstitetty kanteen. Sormella sivelin lähes näkymättömän kerroksen Gasket Master nimistä tiiviteliimaa. Sitten tiiviste peräkoppaan kiinni ja hyvin jäi paikoilleen =)

Kuva

Kanteen sama juttu ja sovittelemaan reikiä paikoilleen.

Kuva

Putsasin ruuvit teräsharjalla ja sivelin kierteisiin kuparitahnaa. Kun ruuvit oli auenneet niin helposti, niin yritin olla kiristämättä turhan tiukkaan. Mutta ehkä ne sittenkin tuli aika tiukalla laitettua...

HongKongista ostin öljypropun avaimen vai oliko se öljytulpan avain. Myyjän kanssa oli vähän erimielisyyttä kumpaa olin hakemassa =)

Kuva

Kun öljyn täyttöreikä on peräkopan sivussa niin täyttö on vähän hankalaa. Honkkarista löytyi myös tälläinen putki. Pää piti vielä halkaista, että mahtui reikään.
Täyttäminen oli hankalaa ja lopulta kun olin kaatanut 3. litran ja otin suppilon pois niin sieltähän tulikin tolkuttomasti ulos =( Ilmeisesti G30:n 14 pulttisen perän täyttömäärä on vähän yli 2 litraa.
Öljynä käytin Us-Partsista löytynyttä Gulf Gear LS GL5 80W-90.

Kuva

Kun tuo tiiviste on paperia, niin pitääköhän sitä jotenkin jälkikiristää ?

Toistaiseksi on ainakin maa ollut kuiva perän alta =)
En tiedä tuntuuko vaan, mutta ihan kuin auto kulkisi kevyemmin peräöljyn vaihdon jälkeen.... =)

Mustakulta vaihtui vaaleampaan ruskeaan =)

Kuva

Aikaa sain tuhriintumaan kaikkiaan 6 tuntia, mutta kun jättää kuvailut, ihmettelyt ja honkkari kierrokset pois, niin varmaan menee tunnissa seuraavalla kerralla =)
Paperia on syytä varata PALJON ! Ja jotain svafeka tyyppistä käsien pesuainetta. Käsien rasvaus ennen töitä auttanee myös =)

Mika
Viimeksi muokannut magenta, 09 Touko 2006, 13:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Van 4x4
Independent Vaners
hansu65
Viesti:

Terve !!!

Hu-hu noita peräöljyjä eli taisit olla ensimmäinen joka niitä vaihtoi ?

Ison rattaan hampaat näytti mun mielestä hyvältä kun työstämisen "kroisi" jälki näkyi niistä. Mutta ne löytyneet palat huolestutta eli mistä kulmista ne on pois ? No hyvä, että ne on nyt pois perästä rikkomassa lisää paikkoja !

Juu ensimmäisellä kerralla täytössä käy yleensä noin, että tulee ylitäytettyä kun putki tukkii koko reijän ja kun sen sitten vetää ulos niin tavaraa tulee takas oikeaan tasoon asti.

Sit kannattaisi korvata se 13mm hylsy 1/2" hylsyllä niin ei paikat nylväänny kun auto on kuitenkin USA-malli niin jos joku ei ole muuttanut pultteja niin käytetään pulteissakin tuumamitoitusta ! Ei muuta mut tiukassa paikassa voi säästyä käsien hajoamiselta...

Ja kun liimasit paperitiivisteen molemmin puolin niin ei tarvita jälkikiristystä koska se voi jopa aiheuttaa vuodon eli kun homma on nyt paketissa niin ei tarvi mennä alle jos ei lammikoita ala syntymään.

Joo ja mä itse vaihdoin koneöljyt+suodattimen (helppo homma) ja laatikkoöljyt+suodattimen (paska homma EFI:ssä) viikonloppuna, sekä tarkastin kyseiset peräöljyt (riittävästi oli).
Koeajossa sitten pakoputki alkoi kolisemaan jousen korvaa kun muutin ulostuloa talven aikana eli pitää ottaa se vielä pois ja hieman muuttaa asiaa niin Nasulanssi alkaa olemaan valmis kesän rientoihin.

Terkuin !!!
Hansu
p. 040-842 1355
magenta

Moi Hansu =)

Koitin rengasta pyöritellä ja rattaita vahtailla, mutta ei osunut silmään, että mistä puuttuisi palanen...

Mulla auton mukana tuli joku laatikon tiiviste, suodatin paketti.
Olis tarkoitus mennä hakemaan tänään öljyä molempiin laatikoihin.
Tässä on vissiin TH400 laatikko. Tarviikohan siinä jotain erikoistyökaluja ?

Mika
Van 4x4
Independent Vaners
hansu65
Viesti:

Moi !!!

Hyvä, että ei hampaissa ollut mitään näkyvää :!: Voihan olla, että ko. ajoneuvosta on joskus hajonnut perä ja sen jälkeen paloja tulee ko. magneettiin.

Ei kai se TH 400 oo sen erikoisempi kun TH 700, mutta tietysti tuhat kertaa kestävämpi... eli eiköhän se mene perustyökaluin (huom. tuumaset työkalut). En tiedä onko TH 400 laatikon suodattimen putkessa kumitiiviste (niin kuin TH 700:sessa), joka pitää myös vaihtaa. Mul meinas tän kanssa mennä taas herne nenään kun näillä nakkisormilla sitä sieltä reijästä kaivelin. Tietysti jos joudut irroittamaan laatikon takatuen (niin kuin minä joudun EFI:stä irrottaa) niin muista tukea kunnolla se, että ei tule ylimääräisiä vahinkoja.

Kun oon seurannut Sun autosi huoltoa niin vaihtaisin laatikkoon öljyt nyt (vaihtuu n. puolet kerralla) ja muutaman viikon päästä uudestaan niin saisit lähes kaiken vaihdettua kun ei oo historiaa koska (vai onko koskaan) viimeksi on vaihdettu.

Ei muuta kun onnea ja haastetta :P

Ja sitten Sinulla on vielä yksi öljynvaihtokohde lisää eli jakovaihteisto (mul ei tästä ole mitään tietoutta).

Terkuin !!!
Hansu
p. 040-842 1355
magenta

Moi
Suht kattava GM 14 pulttisen perän läpikäyntiä:
http://www.pirate4x4.com/tech/billavist ... index.html
Mika
Van 4x4
Independent Vaners
Timppa80

Moro.

jos joku haluu kuvan siitä mun rikkoontuneesta perästä, niin voin koittaa linkittää sellasen tänne.

siitä näkee mitä voi käydä.. 8) :roll:
Chevy Suburban 6,5TD -97

ex kulkineet:
Chevy Van G30, 305V8 -90
Chevy van G30 6,5D -95

ManseVans
Eagle_no1

Viesti Kirjoittaja Eagle_no1 »

GMC-van kirjoitti:Moro.

jos joku haluu kuvan siitä mun rikkoontuneesta perästä, niin voin koittaa linkittää sellasen tänne.

siitä näkee mitä voi käydä.. 8) :roll:
Tottakai kaikki haluaa murheita nähdä. :D :D :D :D
Timppa80

ok 8)

Tuolta löytyypi muutama kuva

http://kuvablogi.com/blog/5413/1/

sitä "kirkonkelloo" yritettiin eka hitsaamalla korjata mutta ei sitte luotettu sen kestävyyteen.. sekin tosiaan oli haljennu
Chevy Suburban 6,5TD -97

ex kulkineet:
Chevy Van G30, 305V8 -90
Chevy van G30 6,5D -95

ManseVans
Eagle_no1

Viesti Kirjoittaja Eagle_no1 »

GMC-van kirjoitti:ok 8)

Tuolta löytyypi muutama kuva

http://kuvablogi.com/blog/5413/1/

sitä "kirkonkelloo" yritettiin eka hitsaamalla korjata mutta ei sitte luotettu sen kestävyyteen.. sekin tosiaan oli haljennu
Ikävän näkösiähän nua, aivan kun ois kaivannu hiukan hammaslääkäriä. :D
Vastaa Viestiin