Sivu 1/1

akkujen väliset kaapelit

Lähetetty: 18 Maalis 2008, 21:08
Kirjoittaja iikka
Onkos vinkkejä kun pitäs laittaa iso metsäkoneen akku takatilaan ja irrottaa "ala-akku" kokonaan pois ja jatkaa ala-akun kaapelit (plussa ainoastaan) takatilaan, niin milläs saan uuden kaapelin ja sen vanhan yhdistettyä fiksusti, vai pitääkö heittää tuo kolme metrinen uus kaapeli huitsin vit..pois ja ostaa pidempi että saa suoraan konehuoneesta taakse ilman katkoja??

Re: akkujen väliset kaapelit

Lähetetty: 18 Maalis 2008, 22:07
Kirjoittaja Tuukka
Semmosella puristettavalla liittimellä ja siihen kutistesukkaa päälle

Re: akkujen väliset kaapelit

Lähetetty: 18 Maalis 2008, 23:33
Kirjoittaja T-roy
Ja puristamisen jälkeen ennen kutisukkaa ois hyvä
tyntää se liitin täyteen tinaa jollain isotehosella kolvilla
tai kuumailmapuhkujalla niin ei hapetu ja rupee vi**ttaa heti
ekojen syyssataiden tultua.

Re: akkujen väliset kaapelit

Lähetetty: 19 Maalis 2008, 00:34
Kirjoittaja rasse
T-roy kirjoitti:Ja puristamisen jälkeen ennen kutisukkaa ois hyvä
tyntää se liitin täyteen tinaa jollain isotehosella kolvilla
tai kuumailmapuhkujalla niin ei hapetu ja rupee vi**ttaa heti
ekojen syyssataiden tultua.
Täysin samaa mieltä koska muuten kerää kaikki epäpuhtaudet eikä muutenkaan toimi kunnolla jollei ole "juotettu"
Nimim. "Virallisen Juotospätevyyden Omaava" (työnpuolesta)

Re: akkujen väliset kaapelit

Lähetetty: 19 Maalis 2008, 08:10
Kirjoittaja Vihis
rasse kirjoitti:Nimim. "Virallisen Juotospätevyyden Omaava" (työnpuolesta)
Sama täällä, hienojuottajan tutkinto on tullut joskus historiassa suoritettua.

Joten voimma vaatia hautakiveemme muistokirjoituksen: "Paljon Tinasit, Paljon Pilasit, kunnes kolvisi kylmeni" :P

Enhän minä nyt lipsahtanu offtopikin puolelle? :shock: Soori :|

Re: akkujen väliset kaapelit

Lähetetty: 19 Maalis 2008, 17:58
Kirjoittaja iikka
Minkäs näkönen liitin se pitäs sitten olla? Olisko jossain päin nettiä kuvaa?

Re: akkujen väliset kaapelit

Lähetetty: 19 Maalis 2008, 19:08
Kirjoittaja T-roy
Siihen käy vaikka kupariputken pätkä.

Re: akkujen väliset kaapelit

Lähetetty: 19 Maalis 2008, 22:02
Kirjoittaja cheyenne
Itselläni on sekä + & - johdot sinne akulle... (ja niin toimii paremmin)
Jatkos samoilla liitoksilla joilla alkuperäisenäkin on tullut taka-akulle(sinne pohjan alle).
Pohjaan vaan reikä josta johdot ylös...
Ai niin... Sinulla tietysti enemmän penkkejä, jolloin se akku olisi saatava kauemmas kuin kuskin penkin taakse...?
No se kupariputki ja kutistesukkaa (tai eristysnauhaa) päälle.
Tai jos vaikka laittaisi jatkoksen kohdalle päävirta-kytkimen... :idea: ??

Re: akkujen väliset kaapelit

Lähetetty: 20 Maalis 2008, 00:57
Kirjoittaja iikka
cheyenne kirjoitti: Tai jos vaikka laittaisi jatkoksen kohdalle päävirta-kytkimen... :idea: ??
Toi olikin loistava idea! Kiitoksia! 8)

Re: akkujen väliset kaapelit

Lähetetty: 20 Maalis 2008, 22:45
Kirjoittaja 5.7targa
Sähkötukuista saa tinatusta kuparista valmistettuja holkkeja jotka voi "oikeilla" puristuspihdeillä puristaa johtimen päälle jonka jälkeen kutisukka, ei tarvi tinaa...saatavana 2,5mm2-150mm2...
ja liitos pitää :D :D

Re: akkujen väliset kaapelit

Lähetetty: 27 Tammi 2009, 22:36
Kirjoittaja RoadRacing
Kuinka suurella kaapelilla pitää vetää konehuoneesta väliseinän taakse johto? Onko arviota mitä siihen menee johtoa?

Re: akkujen väliset kaapelit

Lähetetty: 27 Tammi 2009, 22:44
Kirjoittaja cheyenne
Tietämättä tarkemmin missä se väliseinä sijaitsee veikkaisin (2 x) 4 metriä riittävän...

Re: akkujen väliset kaapelit

Lähetetty: 27 Tammi 2009, 23:10
Kirjoittaja RoadRacing
Entäs kaapelin paksuus?

Re: akkujen väliset kaapelit

Lähetetty: 28 Tammi 2009, 06:29
Kirjoittaja Juki
RoadRacing kirjoitti:Entäs kaapelin paksuus?
http://www.adita.fi/?kaapelilaskuri.3;2;9500;9500.html

Re: akkujen väliset kaapelit

Lähetetty: 28 Tammi 2009, 21:29
Kirjoittaja cheyenne
RoadRacing kirjoitti:Entäs kaapelin paksuus?
Mielellään mahdollisimman paksua...
kun en ymmärrä noitten hienojen laskelmien päälle mitään, niin niin paksua kuin vaan kaupasta löytyy (eli vähintään miehen sormen paksuista)

Re: akkujen väliset kaapelit

Lähetetty: 11 Touko 2010, 09:35
Kirjoittaja vantruck
Jatketaan vaikka tähän akkuketjuun. Tuossa kun suunnittelin akun siirtoa takapaksiin niin tuli mieleen että entä jos tekisi kotelon kuskinpenkin taakse lattianalle, eli sinne missä nykyinenkin pikkuakku on mutta isomman kotelon jotta mahtuu se kuorkki akku, ja akun asentaminen tapahtuisi auton sisältä, eli pultattava luukku päälle, jostain 3-4mm mustata levystä vois tehdä (duunista löytyy levyleikkurit, tigit yms.) siihen joku ilmavaihtoreikä/reikä pohjaan jos roiskuu yli tai kosteutta pääsee sisään. Maaliksi joku kunnon Tema coat GPL tms. primeriä unohtamatta. Samalla suunnittelin että puran koko sisustan ja hiekkapuhallan lattiat ja vedän saman teman lattiaan :D