Sivu 1/1
taas tärinä ja vipatusjuttua g20 dsl
Lähetetty: 25 Elo 2010, 20:39
Kirjoittaja beezlebub
lueskelin nuita muiden tärinäkertomuksia vanista ja en oikein saanu sieltä vastausta omaan tärinään joten pitää kysellä lisää mielipiteitä. autohan on g20 diisselivani vm-91
paikollaan ollessa ei tiedä mitään mutta kun liikkeelle lähtee niin pauttiarallaa 20-30 vauhdeista lähtien alkaa tasainen täryytys käymään läpi korin joka vahvistuu hieman vauhdin kasvaessa. 80:n vauhdissa tärinä alkaa jo olemaan häiritsevää, koko kori vipattaa ja läpättää. laatikko toimii normaalisti, kardaania on heiluteltu ja kolisteltu eikä nivelissä ole löytynyt väljää ja laatikon takakumikin näytti ehjältä. perässä on väljää ja uliseekin hieman mutta tuskin se tuota täryytystä aiheuttaa. mystisintä tuossa vipatuksessa on että sen taajuus tuntuu pysyvän samana koneen kierroksista ja vauhdista riippumatta. eikä vaikutusta ole myöskään sillä että kiihdyttääkö vai rullaileeko moottorijarrulla, sama täryytys koko ajan

renkaissa näytti olevan jonkunnäköistä kudosvauriota mutta en oikein osaa sitäkään yhdistää tuohon täryytykseen koska tosiaan tuo taajuus tunnostaa samalta olipa vauhti 40 tai 80, tärinän voimakkuus vain vaihtelee...
oliko riittävän sekavasti kerrottu

mistähän tuota vikaa lähtis nyt purkamaan...turbiini?
Re: taas tärinä ja vipatusjuttua g20 dsl
Lähetetty: 26 Elo 2010, 00:02
Kirjoittaja Reuhkapelti
Kyllä mä kokeilisin toisilla renkailla, väheneekö täryytys. Kudosvauriota renkaissa... eipä tuo ainakaan kuullosta kovin hyvälle.
Re: taas tärinä ja vipatusjuttua g20 dsl
Lähetetty: 26 Elo 2010, 09:50
Kirjoittaja BUMBA
Ja ne kardaanin ristikot ei OIKEESTI tunnu välttämättä käsin väljälle

tästä on kirjoiteltu ennenkin(eikä ole montaa viikkoa kun käsin kokeilin astrosta ei väljää,lähdin tien päälle niin ristikot paukku taivaan tuuliin).....eli eivät ole kalliita osia eikä hankalia vaihtaa,eli jos renkaat ei auta niin siinä seuraavaksi halvin projekti

ennen turbiinia

taikka liian lähelle säädettyjä takajarruja jotka kuumenee ja rupee jumpputtaa

onhan noita paikkoja mistä tutkia

Re: taas tärinä ja vipatusjuttua g20 dsl
Lähetetty: 26 Elo 2010, 15:02
Kirjoittaja beezlebub
joo'o joo'o, vaihtelin tuossa renkaat ja tärinä väheni häiritsevästä siedettäväksi mutta jonkinlainen vipatus käy edelleen. perä ylhäällä käytin satasen vauhtiin asti ja ei ollut havaittavissa kummempia tärinöitä. noh kunhan vaihtelen tuon perän niin pitää tutkia sitte tarkemmin nuo ristikot vielä...
Re: taas tärinä ja vipatusjuttua g20 dsl
Lähetetty: 26 Elo 2010, 17:12
Kirjoittaja NymiS
beezlebub kirjoitti:joo'o joo'o, vaihtelin tuossa renkaat ja tärinä väheni häiritsevästä siedettäväksi mutta jonkinlainen vipatus käy edelleen. perä ylhäällä käytin satasen vauhtiin asti ja ei ollut havaittavissa kummempia tärinöitä. noh kunhan vaihtelen tuon perän niin pitää tutkia sitte tarkemmin nuo ristikot vielä...
Väljä tai rikkoutunut pyöränlaakeri tai Kiero jarrulevy saataa tehdä samaa... Mulla oli vastaavan tyyppinen ongelma joka selvis sillä et kun vaihdoin jarrulevyt, kaikki laakerit ja palat, tärinät ja värinät hävis sen siliän tien.
Myös pallonivelessä oleva väljä saattaa ajoittain aiheuttaa täristystä, mutta harvemmin jatkuvaa.
Huomannut myös omassa rengassarjassa että painuvat kulmikkaaksi kun auto seisoo yön yli, taitaa johtua siitä että eivät ole C-Renkaat... Tärinät häviää kun on ajanut 5km ja renkaat ovat lämmeneet kunnolla. Muttä tämä värinä on hyvin pientä.
Toisella rengassarjalla ei ollut vastaavaa ongelmaa ollenkaan.
Jos tärinä/värinä on suoraan verrannollinen auton nopeuteen on vika silloin yleensä voimansiirron osissa, pyöränripustuksessa tai renkaissa.
Joskus kun on ollut pyöränkulmat riittävästi metässä niin sekin on aiheuttanut täristystä kun rengas rupeaa pompottamaan alla
Perä saataa tehä kaikkea kummalista värinää ollessaa rikki mutta silloin vaikuttaa tärinään/värinään se että onko veto päällä vai rullaako vapaana.
Näitä kaikkia on tullu mulla vastaan
Mutta onneks nyt on värinätön
Ja rasvatkaa ne kardaanin ristikot niin niitä ei tarvii hajotella tuolla kadulla

Re: taas tärinä ja vipatusjuttua g20 dsl
Lähetetty: 26 Elo 2010, 19:42
Kirjoittaja cheyenne
Multakin veikkaus etupäähän... No hyvä jos renkaat vähän helpotti, mutta kannattaa tutkia etupäätä jos täkapää ilmassa ei mitään tuntunut.
Eli laakeri, jarrulevy, auraus...
nimimerkillä : olka-akselin paskaksi ajanut kun ei vaihtanut laakereita ajoissa...