Tuuletusikkunan kehyksen vaihto

Tänne voitte jättää keskusteluja koriasioista
Vanoman

Tuuletusikkunan kehyksen vaihto

Viesti Kirjoittaja Vanoman »

Olisi tarvetta vaihtaa ruostunut etuoven tuuletusikkunan kehys, siis se kolmion mallinen. Ennen kuin hajoitan mitään, ajattelin kysellä hyviä neuvoja, varmaan moni muukin on näitä joutunut vaihtamaan ennen minua.

Lasi tuntuu istuvan kehyksessä aika tiukassa, vaikkei näytä olevan kiinni mistään. Varmaan liimattu kiinni? Pitäisikö sen lähteä sieltä kahvasta kunnolla kiskomalla, vai hajoaako lasi ennenkuin se irtoaa? Vinkkejä irrottamiseen?

Sitten itse kehysrakennelma on näköjään kasattu niiteillä joka puolelta. Poraamalla ne nyt varmaan saa auki, mutta entäs sitten uudestaan kasaaminen? En muista koskaan nähneeni mitään "niittaustyökalua" aikaisemmin... Vai onko se vain tavallinen leka, ja "sopiva" vastinkappale? :lol: Entäs mistäs sitten jotain niittejä saa hommattua?
cheyenne

Viesti Kirjoittaja cheyenne »

Eli onko kyse nyt siitä miten ihan pelkkä lasi irtoaa siitä metallisesta kehyksestä, vai koko lasi+ kehys ovessa olevasta kehyksestä?
Tai no anyway... Itse vaihdoin lasin ja kehyksen samalla kerralla kun ajattelin ettei ihan "itsestään" irtoa. Tarkoitus olisi joskus tutkia tarkemmin miten on kiinnitetty kehykseen...
Vanoman

Viesti Kirjoittaja Vanoman »

No itse asiassa kyse sekä lasin että kehyksen irroittamisesta... lasi näyttäisi olevan vedettävissä irti kehyksestä, jos se vain ei hajoa siinä yhteydessä. Ja lasin kehys taas näyttäisi sitten olevan irroitettavissa poraamalla auki niitti ylemmästä saranasta. Mutta onko kukaan sitten tehnyt remontin näin, vaan vaihtanut koko asetelman ovesta irroittamalla tiivisteineen päivineen? :roll:
ture_

Re: Tuuletusikkunan kehyksen vaihto

Viesti Kirjoittaja ture_ »

Niin mites ton kolmioikkunan sitte saa ehjänä pois tosta ovesta? Kun yhen sellasen ikkunan sieltä hermostuksissani väkisin jotenki vääntelin ja vedin pois, ni se pitkä tanko mikä siinä on kiinni sielä oven sisällä meni sitte vähä mutkalla ja oviki siinä otti vähän kipeetä :evil:
big t

Viesti Kirjoittaja big t »

Kyllä se sieltä kokonaisena ulos tulee kun jaksaa vaan kaikessa rauhassa irrotella... sen jälkeen onkin sitten helpompi purkaa kokonaan osiksi ja vaihdella ikkunan kehykset (tai pätkiä niihin niin kuin itse tein)
ture_

Oukei, no kuuluisko se iso ikkuna eka ottaa pois vai ihan siitä vaan suoraa rimpuilee?
big t

helpommalla pääset kun otat eka sen isomman lasin pois tieltä :D
Tomi

Viesti Kirjoittaja Tomi »

omaan kiesiin vaihdoin sillain,että otin sen "sarananiitin" pois ja ikkunan alapäässä on mutteri ja jousi.sit muistaakseni nousi ylöspäin vetämällä...
big t

Tomi kirjoitti:omaan kiesiin vaihdoin sillain,että otin sen "sarananiitin" pois ja ikkunan alapäässä on mutteri ja jousi.sit muistaakseni nousi ylöspäin vetämällä...
tuo onnistuu jos ei tarvi korjata kun lasin kehystä... itse jouduin vaihtamaan myös sen pitkän kiskon joka menee sinne oven sisään ja tuo jousen sisällä oleva kierretankokin meni poikki ennemmin kuin mutteri aukesi
Tomi

Viesti Kirjoittaja Tomi »

jos kiskon kanssa vaihtaa niin viisain varmaan tosiaan ujutella iso lasi pois ensin...
tais mullakin mennä tappi poikki vanhassa lasissa,kun sitä irrotin, mutta mitäpä sen väliä?
...paitsi tietysti jos vaihtolasissakin on tappi kovin ruosteessa..
ture_

Juu täytyy väännellä sen toisen lasin kans jos sais vähä paremmin pois..
Vastaa Viestiin