Töötin toiminta
Töötin toiminta
Lakkas äänimerkki toimimasta kun tein muutoksia kone puolen sähköihin. Ollut pois käytöstä vuoden (viime katastuksesta!) ja nyt pitäis saada toimimaan. Ei muistu mieleen millään miten oli kytketty, Ratista kun painaa niin kuulee kuinka circuit breaker naksuu. sulakkeet on ehjät ja torvikin toimii(kokeilin akulla). Ohjaako ratti maata vai antaako se virtaa? maadottaa ilmeisesti mutta mitkä on piuhojen värit konehuoneen puolella. Tuleeko töötille virta vai maa kun se soi? (siis kumpi ohjaa?) Mulla on se käsitys että se on jatkuvasti kytketty maihin ja virta kykeytyy kun ratista painaa. Jelpatkaa, kurkatkaa konetilaan. Ja auto oli siis -86 diesel vani g20
Victim nro 1123 rides a Chevy Astro 4wd -93
"If It Wasn't For Bad Luck, I Wouldn't Have No Luck At All", A. King
Re: Töötin toiminta
No selvitin itse asiaa muutamalta jenkkifoorumilta ja ymmärtäisin niin että ratti maadottaa jolloin circuit breakeriin kytketty piiri sulkeutuu ja antaa sitten sähköä töötille. Sama breakeri ohjaa myös ikkunoita ja keskuslukkoa. Mahdollisesti myös muita siihen kytkettyjä sähkövempeleitä. Sähkökaavioista selvitin sen verran että kojeteulun alla sähköä töötille vievä piuha on lt green ja konetilassa se on musta. Mutta kun sitä piuhaa ei löydy, tai yksi musta piuha on mutta siitä ei tule sähköä vaan se on maa ja katoaa jonnekin piuhasarjaan. Jatkan tutkimista.
Onkelma ratkaistu. Olikin joku paukapää laittanut etsityn piuhan - joka on muuten tummanvihreä - kiinni ylimääräiseen releeseen, höh!
Juuri meinasin laittaa että minulla ainakin on töötin johto tumman vihreä...
(kummassakin Vanissa ja ainakin Esterissä vaikka onkin Caprise).
Mutta hyvä kun itsekkin sen huomasit.
Mutta hyvä kun itsekkin sen huomasit.