Pakkanen kiusaa käynistämistä

Nokivasaroiden oma palsta
JIMsalaBIM
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Joulu 2009, 22:56
Paikkakunta: Kerava Rock´n Roll City

Pakkanen kiusaa käynistämistä

Viesti Kirjoittaja JIMsalaBIM »

Voiko Diesel vanissa olla moottorin lähellä olevan pumpun+suodattimen lisäksi muita suodattimia tankin läheisyydessä joihin voisi tulla JÄÄTÄ ! Viime talvena oli kesänaftaa tankki täys ja tuli käyntiinlähtö ongelmia(suodatin jäässä!)...lähti käyntiin kun yän tallissa!NYT tankki täys talvilaatua+pakkasesto ja tilttas kun tuli kova pakkanen,ehkä jäänyt kosteutta johonkin pumppuun/suodattimeen??? NYT ei tallissa mutta moottoria/suodatinta/pumppua lämmitetty,antaa pyörittää ihan hyvin mutta ei käynnisty!!! ELI voisiko tankin lähellä olla jotain mikä mahdollisesti voisi jäätyä??? Pikaista apua toivoen!
Kapu
Viestit: 1106
Liittynyt: 24 Huhti 2004, 09:38
Paikkakunta: Ulvila, Boston
Viesti:

Re: Pakkanen kiusaa käynistämistä

Viesti Kirjoittaja Kapu »

Tänä vuonna taisi talvi yllättää naftakauppiaat.... Aika myöhään oli vielä kesälaatua myynnis. Kesänafta voi kiusata kauankin tankis.
VTCF ry jäsen 532
West Vanners
EZ-Vanners of Mass

Chevrolet Express "Lunavan" 1997
JIMsalaBIM
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Joulu 2009, 22:56
Paikkakunta: Kerava Rock´n Roll City

Re: Pakkanen kiusaa käynistämistä

Viesti Kirjoittaja JIMsalaBIM »

Kapu kirjoitti:Tänä vuonna taisi talvi yllättää naftakauppiaat.... Aika myöhään oli vielä kesälaatua myynnis. Kesänafta voi kiusata kauankin tankis.
Niin joo.Veikkaisisin että seassa enintään 5%kesäkamaa jos ei sit joku bensis o kusettanu?Lisäsin jäätymisen jälkeen jäänestoa,on sekoteltu ja kiikuteltu autoa edestakas.Moottorin läheisyydessä kaikki sulatettu MUTTA voisiko tankin läheisyydessä olla toinen suodatin tai vastaava johon sakeutunutta löpöö ois voinu jäädä???
KIIRU !!!...pitäis päästä tien päälle !
blazoffer
Viestit: 547
Liittynyt: 21 Kesä 2004, 20:18

Re: Pakkanen kiusaa käynistämistä

Viesti Kirjoittaja blazoffer »

Ihan heittona: oliko tankki kuin vajaa kun alko temppuilee - tuli mieleen et jos oli niin oisko tankin imusihti (eiköhän tiiseleissäkin ole semmonen?) vetäny vesikiisselit itteensä???
1108
VanLeuka
Viestit: 314
Liittynyt: 08 Syys 2008, 22:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pakkanen kiusaa käynistämistä

Viesti Kirjoittaja VanLeuka »

Jos on pitkään ollut vajaalla/tyhjällä tankilla ennen ku tankkasit täyteen ni mahdollisesti tankista lähteny kosteutta ja muuta roskaa liikkeelle
"Pytyt on pystösä vaa vessasa"
JIMsalaBIM
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Joulu 2009, 22:56
Paikkakunta: Kerava Rock´n Roll City

Re: Pakkanen kiusaa käynistämistä

Viesti Kirjoittaja JIMsalaBIM »

blazoffer kirjoitti:Ihan heittona: oliko tankki kuin vajaa kun alko temppuilee - tuli mieleen et jos oli niin oisko tankin imusihti (eiköhän tiiseleissäkin ole semmonen?) vetäny vesikiisselit itteensä???
Teki tätä samaa edellis talvena kun pakkaset alkoi,kun yöx sai lämpöseen ni johan hörähti käyntiin!
...nyt hyvissä ajoin aloin tankata talvikamaa ja ajelin 50km päivittäin,vähän ennen joulua2010 vedin tankin piripintaan ja aaton alla ajoin"töyssytietä"...jossa samui ajossa!!! Joku heitti että pumpussa olis ollut vesihelmi joka lähti töyssyissä liikkeelle ja saostui suodattimeen!!!Oletettavasti sama vika kuin vuosi sitten!NYT ei ole talli mahdollisuutta eli miten saisin"saostuneet"löpöt juoksevaksi TAI POIS????
karaVANNARI
Viestit: 505
Liittynyt: 16 Tammi 2007, 21:18
Paikkakunta: Piehinki

Re: Pakkanen kiusaa käynistämistä

Viesti Kirjoittaja karaVANNARI »

JIMsalaBIM kirjoitti:miten saisin"saostuneet"löpöt juoksevaksi TAI POIS????
Ite tuon työkalun kans pelleilen kesä/talavi pensalla joka talavi... Laita (diesel 100) tankkii menee veet läpi (löpösuodatin voi mennä vituiks, mutta vaihtaa uue) :!: Mun mielestä ns. jäätymisvika ei oo löpösä vaan josaki muualla.. tankisa paskaa tai jotn :?:

Ja jos joku väittää ettei kesä/talavilaatu sekotu keskenään, oon täysin eri mieltä, ainaki mulla toiminu aina "lantrattuna" esim. 50/50 suhteella menee yli -30 että heilahtaa..

Nyt ku alako syssyllä kylymät oli nesteen kesäaine tankisa ja laiton 20% (n:100L) talaviainetta sekkaa, aamulla -25 ja pelitti iha ok :wink:
Teikköite?
Kapu
Viestit: 1106
Liittynyt: 24 Huhti 2004, 09:38
Paikkakunta: Ulvila, Boston
Viesti:

Re: Pakkanen kiusaa käynistämistä

Viesti Kirjoittaja Kapu »

karaVANNARI kirjoitti:
JIMsalaBIM kirjoitti:miten saisin"saostuneet"löpöt juoksevaksi TAI POIS????
Ja jos joku väittää ettei kesä/talavilaatu sekotu keskenään, oon täysin eri mieltä, ainaki mulla toiminu aina "lantrattuna" esim. 50/50 suhteella menee yli -30 että heilahtaa..
Vanista en osaa sanoa, mutta meillä on veljen kanssa mettämaasturina Nissani, missä joka alkutalvi on ollut ongelma toi naftan hyytyminen. useampana vuonna jouduttu purkamaan naftasysteemi atomeiksi kun kesänaftan (parafiini vai mitä siinä on???) aineet vetää putket tukkoon.

Kaupan lisäaineilla ei ollut mitään apua. Helppo seurata kesänaftan ja talvinaftan toimivuutta, kun tankin saa nostettua tallin pöydälle ja jakotukkikin on tullut purettua muutaman kerran...

Tänä vuonna oli eka kerta kun saatiin kone toimimaan ilman putsauksia; joku neuvo että laittaa bensaa 10% sekaan. Se temppu toimi ja päästiin pakkasillakin ajelemaan. Ilmeisesti tieliliikennekäytössä ei bensaa uskalla sekoittaa, en tiedä.
VTCF ry jäsen 532
West Vanners
EZ-Vanners of Mass

Chevrolet Express "Lunavan" 1997
karaVANNARI
Viestit: 505
Liittynyt: 16 Tammi 2007, 21:18
Paikkakunta: Piehinki

Re: Pakkanen kiusaa käynistämistä

Viesti Kirjoittaja karaVANNARI »

Kapu kirjoitti:Ilmeisesti tieliliikennekäytössä ei bensaa uskalla sekoittaa, en tiedä.
Miksei :?: eihän ne kato ku värin löpöstä, mielellään ei punasta :wink:
Teikköite?
Micke

Re: Pakkanen kiusaa käynistämistä

Viesti Kirjoittaja Micke »

karaVANNARI kirjoitti:
Kapu kirjoitti:Ilmeisesti tieliliikennekäytössä ei bensaa uskalla sekoittaa, en tiedä.
Miksei :?: eihän ne kato ku värin löpöstä, mielellään ei punasta :wink:
Kyllä vaniin uskaltaa sekioittaa bensaa, olisin pikkasen varovainen jos on joku uudempi dieseli pumppusuuttimella.
Stoge
Viestit: 210
Liittynyt: 29 Marras 2005, 21:32
Paikkakunta: Haukivuori

Re: Pakkanen kiusaa käynistämistä

Viesti Kirjoittaja Stoge »

Onko suodatin vaihdettu ennen pakkaskelejä? Ehdottomasti joka syksy ennen talven tuloa uusi löpösuodatin kiinni niin yleensä pelaa hyvin koko talaven!! Ja kannattaa tuo siirtopumppu sieltä moottorin kupeesta tarkistaa, se alkaa vanhemmiten horia ilmaa kun se akseli väljenee... Huonontaa käynnistymistä huomattavasti!
Fuck the fuel economy! Savolaenen Tohelo, VTCF 1281
Chevy van 1983, 5.0 B "pätkä", Chevy Scottsdale 5,7 B 1981
juha
Viestit: 264
Liittynyt: 26 Huhti 2004, 17:36
Paikkakunta: PORI

Re: Pakkanen kiusaa käynistämistä

Viesti Kirjoittaja juha »

Kapu kirjoitti:
karaVANNARI kirjoitti:
JIMsalaBIM kirjoitti:miten saisin"saostuneet"löpöt juoksevaksi TAI POIS????
Ja jos joku väittää ettei kesä/talavilaatu sekotu keskenään, oon täysin eri mieltä, ainaki mulla toiminu aina "lantrattuna" esim. 50/50 suhteella menee yli -30 että heilahtaa..
Vanista en osaa sanoa, mutta meillä on veljen kanssa mettämaasturina Nissani, missä joka alkutalvi on ollut ongelma toi naftan hyytyminen. useampana vuonna jouduttu purkamaan naftasysteemi atomeiksi kun kesänaftan (parafiini vai mitä siinä on???) aineet vetää putket tukkoon.

Kaupan lisäaineilla ei ollut mitään apua. Helppo seurata kesänaftan ja talvinaftan toimivuutta, kun tankin saa nostettua tallin pöydälle ja jakotukkikin on tullut purettua muutaman kerran...

Tänä vuonna oli eka kerta kun saatiin kone toimimaan ilman putsauksia; joku neuvo että laittaa bensaa 10% sekaan. Se temppu toimi ja päästiin pakkasillakin ajelemaan. Ilmeisesti tieliliikennekäytössä ei bensaa uskalla sekoittaa, en tiedä.

Eiköhän se pensiini ole sen verran verotettua, että vaikka koko tankillisen hulauttais... Laki ei kiellä... 80-lukuinen v8scania kuulemma otti kierrosta ja kiihtyi melko hyvin... Vakuutusyhtiö oli aikoinaan myynyt 5000 litraa naftabensaplissiä suht edullisesti...
ROST WANNERS

RUMAT NE AUTOILLA KOREILEE...
On ne katsastettuja molemmat, auto sekä patti...
Harddick
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Loka 2009, 11:42

Re: Pakkanen kiusaa käynistämistä

Viesti Kirjoittaja Harddick »

10% voi bensaa laittaa sekaan vanhoissa jakopumppuriisseleissä, enemmästä alkaa elementtien voitelu kärsiä ja vaarana kiinnileikkautuminen...

juuri vanhoista Scanioista tuttua touhua kun venäjällä jouduttiin kaikki konstit käyttämään että vehkeet pysy käynnissä moskovan kinttupolulla. valmiiksi "jatkettua" kamaa sai myös joskus mittarilta mutta niiden suhteista kukaan tienny niin parempi oli sotkea itte koktailit. Tverin huoltiksella kerran laittoivat liikaa kerosiinia(lentokenttä lähellä=helppo saatavuus) mittarilöpäkkään niin yli kymmenestä suomalaisrekasta leikkas pumput kiinni, puolet vieläpä saman yhtiön vehkeitä... jov´t tvoje maid..
ei se satu eikä siinä syvää ole!
sikapoika
Viestit: 63
Liittynyt: 26 Huhti 2004, 00:28
Paikkakunta: Pilkanmaa

Re: Pakkanen kiusaa käynistämistä

Viesti Kirjoittaja sikapoika »

-83 vuoden diiseli vanis oli aikoinaan rungossa ennen taka-akselia isompi suodatin jossa myös veden tyhjennysproppu.
granville1

Re: Pakkanen kiusaa käynistämistä

Viesti Kirjoittaja granville1 »

Mikä pakkanen?Syyskuussa otin liikenteestä chevyn pois,nyt piruuttain aloin kokeileen onko akuissa virtaa.Se pirulainen lähti käymään pakkasta oli -23 ja edellisenä päivänä sitä oli -30.Aika esitys se oli auto umpi hangessa mökin takana metri lunta katolla ja kauheat savut pukkas koko lähiseutu oli mustana pari kolme minuuttia nyt laitoin akkulaturin ja lämmöt päälle. 8)
Vastaa Viestiin