Chevyn 5.7 Bensa kone?

autoharrastukseen liittyvää
Hakki

Chevyn 5.7 Bensa kone?

Viesti Kirjoittaja Hakki »

Oon meinannu ostaa ensimmäisen vanini ja nyt ois kiikarissa yks 5.7 bensapadalla oleva 90 vuosmallinen. Siitä johtuen kyselenkin millasia nuo koneet ovat kestävyydeltä ym. ominaisuuksiltaan?

Kaikki tieto otetaan innolla vastaan.

Ja autojakin saa tarjota. :D
keikka

Viesti Kirjoittaja keikka »

mulla ollut bensa vani jo muutaman vuoden tosin vm.86 mut hyvin on kestänyt ei ole tarvinnut koneelle mitään tehdä kun tarvittavat huollot öljyt ja suodattimen oon vaihtanut joka 5000 km välein laatikkoon ja perään joka kolmas vuosi ja tietysti jarrunesteet.bensan kulutus noin 13litraa/100km mut riippuu tietysti kaasu jalasta.
Micke

Viesti Kirjoittaja Micke »

Mullakin on -90 5,7 ja hyvin on toiminut,se on se vanha luotettava chevy 350 kone mihin on ruisku laitettu kaasarin tilalle.Se kone toimii niinkauan kun muistaa käydä tankkaamassa kulutus on ollut 13,5+++++ ja auto on korotettu
keikka

näin on 350:nen kestää paremmin.
blazoffer

Viesti Kirjoittaja blazoffer »

´79 350 4bbl (LS9) 100tml ajettu, avaamaton ja toimii kuin junan vessa.

Ei mikään voimapatti, mutta aina on avaimella tärähtänyt tulille. Nähnyt maantietä ja isoja vaunuja, metsää, mutaa ja kalliota.

Osia löytyy laidasta laitaan ja hintahaitari on kaikkea lähes ilmaisen ja taivaan väliltä.

Varmimpia talvimoottoreita, mitä olen omistanut (tosin ei pese 1200 Slarpaa 8) )
1108
Hakki

Viesti Kirjoittaja Hakki »

blazoffer kirjoitti: Varmimpia talvimoottoreita, mitä olen omistanut (tosin ei pese 1200 Slarpaa 8) )

Eipä kait tuota 1200 Ladaa mikään voi voittaa :P
aapo 982
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aapo 982 »

Kysy muuten myyjältä onko käytetty synteettistä öljyä.
Kuullut olen et jos tavan öljyn jälkeen laittaa synteettisen niin lähtee kaikki paskat kiertoon ja moottori kärsii sen jälkeen.
kaikki on opittava kantapään kautta
Micke

aapo 982 kirjoitti:Kysy muuten myyjältä onko käytetty synteettistä öljyä.
Kuullut olen et jos tavan öljyn jälkeen laittaa synteettisen niin lähtee kaikki paskat kiertoon ja moottori kärsii sen jälkeen.
Toi pitää muuten paikansa ja se koskee kone kun kone jos on käytetty joku huono laadusta öljyä ei passaa laittaa synteettistä
magenta

Viesti Kirjoittaja magenta »

Micke kirjoitti:
Toi pitää muuten paikansa ja se koskee kone kun kone jos on käytetty joku huono laadusta öljyä ei passaa laittaa synteettistä
Moi
Joku taasen sanoi, että ei ole kotimaisissa koneissa niin kriittistä.
Suomessa kuitenkin silloin tällöin vaihdetaan öljyt ja suodatin.
Jenkkilöissä kun taas vain lisätään.
Mika
Van 4x4
Independent Vaners
Micke

magenta kirjoitti:
Micke kirjoitti:
Moi
Joku taasen sanoi, että ei ole kotimaisissa koneissa niin kriittistä.
Suomessa kuitenkin silloin tällöin vaihdetaan öljyt ja suodatin.
Jenkkilöissä kun taas vain lisätään.
Mika
Sekin pitää paikansa että ne ei kovin useesti vaihtaa öljyt jenkeissä,mutta olen avannut muutama kone missä on ollut jotain halpaa 30:kympista öljyä ja ne on ollut niin paskasia sisällä että ei mienanut saada edes moottoripesukoneella puhtaaks.Arvaapa miten olis käynnyt jos ne olis ruvennut käyttää synteettistä öljyä,toki ne oli hajonnut kuitenkin mutta olis varmaan mennyt vielä nopeempi silloin
magenta

synteettiöljy

Moi
Olen tätä koittanut tutkia ennenkin ja kun tuolta Nesteen sivuilta yritti tavata ohjeita niin en kyllä ymmärrä, että onko jotain mineraaliöljyjä enään olemassakaan ?
Kaikissa näyttäisi lukevan, että syntettiöljy.

Olen ymmärtänyt, että ns. normaali virittämättömässä bensa moottorissa selviää 10w-30 öljyllä ympäri vuoden ?
Pohjoisessa ehkä talvella 5w-30 ?

Mika
Van 4x4
Independent Vaners
Micke

En osaa sanoa miten Nestellä on koska Nesten öljyä ei tuu mun koneeseen missän tapauksessa,mutta ainakin Mobil ja Shellin öljyä löytyy 10W40 ja jenkki öljyjä taitaa olla osasynteetistä
aapo 982
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aapo 982 »

Aikoinaan parin mazdan kans kokeilin mobilia ja noin 70 kpl toyotia 5kpl chevroletteja omistaneena ainut toimiva öljy on nesteen 5/50 synteettinen(maksaa noin 20€ purkki),jos japsi söi ennen öljyä niin osa korjaus oli nesteen synteettiseen siirtyminen.
kaikki on opittava kantapään kautta
keikka

olen käyttänyt kendalin öljyjä konees,laatikos ja perässä ja hyvin on toiminut .
magenta

keikka kirjoitti:olen käyttänyt kendalin öljyjä konees,laatikos ja perässä ja hyvin on toiminut .
Moi
Overdriven sivuilla oli juttua, että Kendall öljy sisältää parafiinia ja se tekee sen, että öljy jää kalvoksi jokapaikkaan. Tälläiseen koneeseen jos laittaa sitten synteettistä, niin voi kai tulla just niitä peseytymis ilmiöitä ?

Mistähän löytyisi semmoinen "piru" joka kertois ja Tietäisi näistä öljyistä...
Mika
Van 4x4
Independent Vaners
keikka

tää kaveri joka huoltaa mun autoa käyttää kiihdytys-autossaan noita öljyjä ja jos noissa voitelee niin kyllä näissä vaneissakin.
Wille
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wille »

siitä ei ole montaa viikkoa aikaa kun kaveri vei oldsinsa öljynvaihtoon ammattilaisille ja sinne sitten laitettiin parasta synteettistä öljyä joka johti koneen kiinni leipomiseen puolentunnin ajon jälkeen.

konetta kun tutkittiin niin sieltähän löytyi tukkoinen uusi suodatin ja palaneet/hitsautuneet laakerit alapäästä ja muuta kivaa.

tämänkin kokemuksen mukaan en kaada vanhaan koneeseen kuin halpis mineraaliöljyjä. on toki eri asia kun kone on uusi tai rakennettu ja putsattu. mutta jos ei hajuakaan mitä on ennen käytetty niin mielestäni turvallisinta käyttää normi halpis öljyjä, toimii ne talvellakin
Elämää ruosteisten pakettiautojen parissa vasta vuodesta 1994.
vtcf 448
Pekka Siltala

Viesti Kirjoittaja Pekka Siltala »

Wille kirjoitti:siitä ei ole montaa viikkoa aikaa kun kaveri vei oldsinsa öljynvaihtoon ammattilaisille ja sinne sitten laitettiin parasta synteettistä öljyä joka johti koneen kiinni leipomiseen puolentunnin ajon jälkeen.
Määritellään "ammattilainen"?
Kuka sen tekee? Mikä on "parasta synteettistä öljyä"?
Miten autoa ajettiin tuon ko. puolen tunnin aikana?

Ja kaikki myytävät öljyt ovat nykyään peseviä.
Esim. dieseleissä männänrengasalueen voitelu ja pesevyys ovat kaiken alku ja juuri.
Bensakoneissa voi huoletta käyttää "dieselmoottorille tarkoitettua öljyä".

Jos noin pahasti pelätään että synteettinen öljy rikkoo koneen irroittamalla kaiken paskan kiertoon, niin millä selitetään esim Forten aine "Motor Flush"?
Se kun on nimen omaan tarkoitettu putsaamaan paskainen kone.
Olen itse käyttänyt em. litkua pesemään Capricen ja Astron koneen, ja kas kummaa kummatkin ovat pelannet moisen 95 prosenttisen KEROSIINIHUUHTELUN jälkeen.

Lakatkaa nyt kuuntelemasta näitä Esson baarin juttuja mitä edellä on esitetty. Minä ajan itse 5.7 dieseliä jo kolmattatoista vuotta, ja ei ole viä paskakökkö konetta rikkonut. Eikä oikein muukaan sitä riko, kuin Esson baarin "ammattilainen".
Wille
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wille »

Pekka Siltala kirjoitti:
Wille kirjoitti:siitä ei ole montaa viikkoa aikaa kun kaveri vei oldsinsa öljynvaihtoon ammattilaisille ja sinne sitten laitettiin parasta synteettistä öljyä joka johti koneen kiinni leipomiseen puolentunnin ajon jälkeen.
Määritellään "ammattilainen"?
Kuka sen tekee? Mikä on "parasta synteettistä öljyä"?
Miten autoa ajettiin tuon ko. puolen tunnin aikana?

rantatien öljyhuolto tampere lielahti
"parasta synteettistä" oli myyjän määritelmä sille kalleimmalle litkulle.
autolla ajettiin lielahdesta härmälään kotiin jonka jälkeen matka alkoi kohti kesämökkiä hämeenkyröön, perille päästiin vasta laina autolla.

konetta kun availtiin niin sieltä löytyi "kökköjä" toisin kuin koneista joissa olen käyttänyt moottorin pesuaineita jotka myös irrottavat kököt mutta samalla myös liuottavat ne muotoon jolloin eivät tuki öljykanavia.

pari viikkoa ennen pirkkahallin keikkaa pesin fargon koneen eli olds 307 löpöllä sisältä päin ja nyt takana joku 300km eikä vielä ole oireita hajoamisesta mutta sisällä onkin halpis 10-30w mobilit ja kalliimpaa/parempaa en sinne laita koska talviautoa siitä ei tule, syystä että lämppärikenno vuotaa :D

olen toki yhä sitä mieltä että vanhaan koneeseen en laita muuta kuin mineraaliöljyjä luottaen siihen että ne ovat toimineet tähänkin asti. uusi tai peruskorjattu kone on taas eri asia.

sama se mulle on millä muut ajaa, voin toki purkaa lisääkin koneita niin ihmetellään yhdessä essolla
:wink:

ja en mä mitään diisseleistä tiedä, bensa se on joka autoa kuljettaa
Elämää ruosteisten pakettiautojen parissa vasta vuodesta 1994.
vtcf 448
Vastaa Viestiin