Vanissa kun laskee naku viisari varttitankin kohalle ja kääntyy vasemmalle, ni minkä ihmeen takia se alkaa säntäilemään ihan ku löis kaasun pohjaan??? Tuolla jossain on arvuuteltu siirtopumppua, letku/putki vuotoa, mutta miks ei sitte täydemmällä tankilla oireile millään tavalla?? Kylmä eikä kuuma käynnistys ongelmia ole, tankista imuputki on katteltu, kuten myös silmämääräsesti vuotoja etitty...tuloksetta!!!! Välillä kun kuuntelee kontissa ku auto käy ni kuuluu semmonen naksuttava ääni, joka tulee niinku edestäpäin, käy siellä tankin kohdalla ja häipyy raas...Kummitteleekin siis!!!!!
Muutanko mä sinne konttiin kohta asumaan et alkaa se vika löytymään vai mitä helvettiä????
Kiitos etukäteen vastauksista.
TERVE!
mulla teki kans samoja oireita ja lisäks ku lähti kiihdyttämään reippaammin ni yhtäkkiä hyytyi ja piti nostaa kaasua ennenku lähti taas menemään.korjaantu tolla siirtopumpun vaihdolla ja kulutuskin muuten väheni pumpun vaihdon jälkeen
juuri samalla tavalla teki, itsekkin mietin tankin sisuskalujen kuntoa,polttoaine putkee yms. mutta siirto pumpun vaihto auttoi. eikä ollut itse asiassa edes karmeen kalliskaan. trade partsilta haminasta hain uuden hinta oli muistaakseni 50-60€ välillä.
Toivottavasti ootte muistanu tarkastaa siirtopumpuista sen paluuventtiilin kuulan ettei ole jumissa. Joku muinoin oli vaihtanut pumpun vaikkei ollu vikaa kuin n.10egen osas. Dieselkorjaajat myhäilee kun saa vaihtaa "ehjii" pumppui.
Siitä pumpulta lähtee paluuletku tankille. Ensin letku irti, nippa johon letku kiinnitettiin irti ja tarkastelu, nipan sisällä lasikuula jonka pitäisi liikkua. Aikoinaan Hulkon vanissa oli tämä ongelma, vani käyntiin ja melkein heti sammuu, eli pumppu tukehtui naftaan. Saatiin ammattimieheltä neuvo porata kuula rikki ja putsata nippa ja eikun paikoilleen ja johan käy. Kannattaa kuitenkin hankkia ehjä tilalle koska saattaa lisätä polttoaineenkulutusta. Tämä kannattaa omasta mielestäni testata ennenkuin ostaa "edullisen" pumpun. Nippa on muistaakseni keulan puoleisessa päässä, en ole varma meneekö tankille vai kiertoon.
Oisko vaan mennyt siirtopumppu(siellä alhaalla koneen kyljessä) ja syöttöpumppu(siinä moorrorin etureunassa ylhäällä) sekaisin...?
Syöttöpumpussa olevasta lasikuulasta olen kuullut, mutten siirtopumpussa olevasta...
Ja ainakaan noista siirtopumpuista jotka on minun käsissäni käyneet ei ole ollut paluuta tankille...
Koneesta päältä otettava kaikki irti....
Sijainti siinä imusarjan (vai mikä sen nimi diisselissä on?) alla...
Suutinputket irti pumpusta(ja mielellään niin että tulee kiinnikkin samassa järjestyksessä)...
Pumppu irti ja uusi tilalle ja kamat takaisin kiinni.
Ilmeisesti on joku semmoinen systeemikin olemassa että tulee pumpun akseli oikeaan asentoon, eli että ruiskuttaa oikeaan pyttyyn oikeaan aikaan...
Moikkelis! Syöttöpumpun paluuputkessa on pieni kuula, ei lasinen vaan muovia. Sen venttiilin putsaus paineilmalla ja pesten saattaa saada ihmeitä aikaan. Millään teräaseella ei ronkkia sitä. Katsottuna venttiili saattaa näyttää puhtaalta mutta putsaa sen vaan, se on hyvin pienestä kiinni. Sama putki liittyy yleensä jossain vaiheessa suuttimien paluu putkeen. Iikori.
Moi.Mun Vani tekee samanlaista ryntäämistä ja sain ohjeita vaihtaa siirtopumpun,
en oo vielä kerenny vaihtaa mut hinta akselin kans n.58e rahtikuluineen
Koskisen Karilta Hartolasta,Mukana tiivisteet,kaikki tarpeellinen.
Siirtopumppu on "helppo" vaihtaa. Se on se siellä apparin puolella moottorin kyljessä alhaalla edessä. Ainoa hankaluus on että on vähän ahdasta. Eli sen vaikka tien sivussa vaihtaa (kokemusta on)...
Mitään muuta ei tarvitse pois purkaa tuon vaihtamiseen. Vain polttoaine-putket irti pumpusta ja kaksi pulttia (7/16 avaimella) irti... Sitten varotaan ettei työtanko tipu hukkaan (ulos koneesta ja huku) sillä uutta ei kuitenkaan ole hankittu vaikka jotkut niin suosittelevat...
Mikäli kuitenkin on tuo kyseinen tanko jäänyt / ollut (tai löytynyt tai ollut uusi hankittuna) saatu takaisin reikään voidaan uusi pumppu sovittaa paikoilleen päinvastaisessa työjärjestyksessä... Siis nämä ohjeet koskivat mekaanista siirtopumppua.
Sähköisen sijainti ja muut siihen liittyvät onkin minulle tuntematonta tiedettä...