Turbiinilukosta ja vähän muustakin...

Alakerran jutuista jutellaan täällä

seahund

Turbiinilukosta ja vähän muustakin...

Viesti Kirjoittaja seahund »

Uutena vanistina muutama tyhmä kysymys:
Hankin tuossa elokuulla, -88 vuosimallin chevy van G-20, 6.2D (voima)koneella.
Olenkin sen jälkeen viettänyt vapaa(työ)-aikani näitä ja vastaavia sivuja lukemalla, jotta pääsis tuon malmikasan hengenelämään kiinni, sillä tämä on ensimmäinen rapakon takainen kulkuväline mitä kohdalle sattunut.

Asiaan, turbiinilukko on tässä jostakin syystä laitettu napilla (on -off) toimivaksi ja kysyisinkin onko tuon muuttaminen alkuperäis asuunsa järkevää kun tuntuu, että toiset nimenomaan haluaa napillisen??? Ohjeita napittamiseen löytyy, mutta onko asialla muutakin syytä kuin se että halutaan mennä helpoimman(halvimman) kautta. Onko tämä lukko ns. heikkolenkki, eli anturi tms. vian tullessa lukon väärätoiminta esim. aiheuttaa laatikko vaurion. Itse ajan pääosin maantienopeuksilla ja noita kilometrejä tulee 1K viikossa survottua ja en erityisemmin ole ihastunut tähän näppäilyyn ja nopeuden laskeskeluun etten aja lukon kanssa alinopeudella, aina kun hitaamipia eteen tulee pumppaileen.Varsinkin kun tuo mittarikin näyttää 18 km/h liikaa ja saa olla sitäkin ynnäämässä, ettei peltipoliisit turhan usein räpsyisi. Samasta syystä utelisinkin isomman tankin sopivuutta suoraan pulttaa kiinni sovituksella, vai tarviiko muutella kiinnitystä tai putki vetoja?
BUMBA

Re: Turbiinilukosta ja vähän muustakin...

Viesti Kirjoittaja BUMBA »

Pidä sitä on asennossa niin ON alkuperäis asussaan :wink: :wink: mä itse laitan yleensä ton napin tän suomen teiden rajotusten takia ei laatikko visko koko ajan isompaa ja pienepää....kun pakkaa olemaan niin että turbiini lukko menee päälle vasta 90km/h jälkeen :!: ja hyvin kestää laatikot tai on kestäny :!:
Chevy antaa kaiken elämänsisällön armottomasta v*tutuksesta orgasmeihin.
seahund

Ok, olin vain saanut sen käsityksen ed, omistajalta, että saattaisin rikkoa laatikon jos unohtaisin lukon päälle.
Mutta eipä tuo ed. tiennyt paljon muutakaan...
VTCF1645
cheyenne

Viesti Kirjoittaja cheyenne »

Toi isompi tankki ei ihan suoraan sovi paikalleen.
Siinä tankin etureunan kohdalla on Auton pohjassa semmoinen tuki, joka pitää siirtää eteenpäin jos korvaa sen "normaalin" 84 litraisen 120 litraisella.
seahund

Selevä!
Täytyy hankkia se isompi tankki hallin nurkkaan valmiiksi ja varata sitten vähän enemmän aikaa sen kanssa askarteluun.
Samalla laittaa koko pa. linja tarkastelun alle, kun monessakin topicissa on noista ilmavaivoista ollut puhetta.
Sais vaan jostain aikaa, niin vois alkaan sovitteleen autonosturia hallille, kävis vähän kätevämmin noi alakerran hommat.

Kiitokset neuvoista!!!

Ps. Jos jollain tätä tavanneella löytyy nurkista sellanen 120 litranen, voi tarjota yv.llä.
VTCF1645
seahund

Kiitokset Cheyennelle, tankki löytynyt!

"Ps. Jos jollain tätä tavanneella löytyy nurkista sellanen 120 litranen, voi tarjota yv.llä."

Koitin vastata yv.llä, mut nyt jokin tökkii näppiksen ja selkänojan välissä ja en onnistunut moista lähettään.

Mutta paiskaatko vaikka textaria numeroon 040-7332730, niin sovitaan tarkemmin.
VTCF1645
Micke

Viesti Kirjoittaja Micke »

seahund kirjoitti:Ok, olin vain saanut sen käsityksen ed, omistajalta, että saattaisin rikkoa laatikon jos unohtaisin lukon päälle.
Mutta eipä tuo ed. tiennyt paljon muutakaan...
Tämä riippuu vähän miksi se nappi on laitettu! Jos kaikki toimii niinkun pitäsi, Bumba on oikeassa. Mutta jos se nappi on laitettu sentakia, että lukon solinoidi on rikki, silloin se ei kannattaa ajaa sitä päällä kokoajan.
seahund

Näin vähän ajattelinkin, kun tuolta OD.ltä lueskelin jo pääni sekaisin lukon ja solenoidin toiminnasta.
Täytyy asian antaa olla tolallaan, sekä katsoa kuinka ja mistä ne kytkennät on tehty.
Heti kun saan vanin talliin sisälle alkaa sähköjohtojen ja vetojen tarkempi tarkastelu, sillä tänään paloi radio.
Kun revin sen käryävän matolaatikon vesisateeseen, niin katselin siitä aukosta sitä johto härdelliä melko epäuskoisena.
On siinä tarvittu useampi kokki, että moinen soppa on saatu syntyyn.
VTCF1645
Micke

Viesti Kirjoittaja Micke »

Miltä tuntuu kun ajat "nappi päällä", tuntuuko siltä että lukko on päällä kunnes vapautat nappia ? Nuo sähkö kytkennät voi olla tosi mielenkiintoisia , jos autossa on ollut monta eri omistaja, ja kaikki on kytkenyt vähän oman pään mukaan :D Kannattaa tarkistaa jos kaikki johdot on käytössä enää, tai saisko jopa poistaa muovikassillinen.
seahund

Lukko pysyy päällä kunnes napilla pois kytken sen.

Olen ollut aika varovainen koko lukon käytön kanssa muutenkin, laittanut päälle sitten vasta kun nopeutta on reilusti.
Heti kun on tarvetta kiihdyttää reippaammin / edessä on suurempi mäki yms. tai nopeusrajoitus alue / este olen sen suosiolla pois
kytkenyt. Esim: ohitustilanteen jälkeen olen kytkenyt lukon vasta kun ei enään ole tarvetta kiihdyttää ja silloinkin olen keventänyt vähäsen pedaalista, ettei lukon kytkeytyessä ole veto päällä.

En ole koittamalla koittanut tiputtaako lukkoa pois jarrua painaessa tai reippaammin kiihdytettäessä, olen suosiolla "napittanut" pois.

Muutenkin olen tulevaa katsastusta ja muutenkin silmälläpitäen koittanut ajaa konetta "auki". Ostaessani auton en itsekkään aluksi uskaltanut antaa "kenkää" riittävästi, vaan nussuttelin pintakaasulla pääosin. Kunnes tuli kiirus ajaa kelloa vastaan n. 400 km matka.
Ohituksiin lähtiessä pöllähtänyt savu olisi voinut aiheuttaa paikallisen ydintalven, mutta matkan edistyessä väheni pikkuhiljaa. Enään vani ei pölläyttele ja käyntikin parani kummasti. Olisikohan säätäjät löytäneet taas liikeratansa rajat ja ajan kanssa kertynyt karsta ainakin vähentynyt. Sen vuoksi olen lukkoa enään tarjonnutkaan tasanopeuksilla 100 rajoituksella ajettaessa.

Ps. Cheyenne olen yrittänyt vastata yv. mutta huonolla menestyksellä, kaikki jää lähteviin viesteihin.
VTCF1645
rokkivaunuri

Viesti Kirjoittaja rokkivaunuri »

seahund kirjoitti:
Ps. Cheyenne olen yrittänyt vastata yv. mutta huonolla menestyksellä, kaikki jää lähteviin viesteihin.

Ne häviää sieltä "Lähtevät" kansiosta, kun Cheyenne on lukenut viestisi.
-90 Chevy Van G20 6.5D
seahund

Kiitän!!!
Kerkesin jo tuntee itseni tosi uunoksi, siis enenmmän kuin noin tavallisesti olen, tän yv viestin kirjoituksen kanssa.
VTCF1645
pete

Viesti Kirjoittaja pete »

Taitaa suurimmassa osassa olla alunperin jo 120l tankki.
Kannattaa tarkistaa ennen ku ostelet lisää.....
Hellurei se on pillu ruotsiksi!
seahund

Kyllä tässä versiossa taitaa olla tuo pienenpi ainakin asennettuna, alkuperäisestä en sitten kyllä tiedäkkään.
Kun polttoaine mittarin näyttäessä nollaa, tankatessa menee rapiat 70 litraa tankkiin ja mittari toimii loogisesti, kun olen kulutuksia ynnäillyt.

Lukosta vielä sen verran, kun aamulla ajelin satamaa kohden ja kokeilin sen toimintaa, niin kyllä se ainakin jarruun koskiessa sen pois tiputtaa. Kiihdyttelin varovaisesti ja laatikko haki pienenpää, mutta en osaa sanoa tippuiko lukko pois vai 4-3 lukkopäällä.
Koitan päästä lähteen vielä tänään ajeleen kohti maalikyliä, niin siinä onkin sitten aikaa 4-5 tiimaa kokeilla kuinka tuo pelittää.
VTCF1645
BUMBA

Viesti Kirjoittaja BUMBA »

Turbiini lukko voi toimia myös pikku d.lä eli 3.sella......on ollu yksi semmoinen laatikko alla iteläkin,sitä en tiedä onko normaalia että toimii 3 ja 4.sella :lol: mutta jos turbiini lukko hyppää pois jarrulla tai kaasua painatessa heittää pienenpää silloin se toimii.....siksi ite laittanu gruisen päälle ja ajanu 4 niin että turbiini lukko menee päälle sitten odotellu mäkeä jos itekseen vaihtaa pienenpää ja takas isompaa niin toimii.....mutta tässä syy miksi sitä kytkintä käytän kun yleensä vatkaa suurempaa ja pienenpää edes takas siinä 90km/h vauhdissa että olen tyytynyt pelkkään neloseen ja unohtanu vitun turbiini lukot niin pysyy laatikot ainakin ehjänä.
Chevy antaa kaiken elämänsisällön armottomasta v*tutuksesta orgasmeihin.
cheyenne

pete kirjoitti:Taitaa suurimmassa osassa olla alunperin jo 120l tankki.
Kannattaa tarkistaa ennen ku ostelet lisää.....

No enpä tiedä onko suurimmassaosassa ollut isompi tankki... Mulla itselläni olleista seitsämässä Chevy Vanissa on ollut toi 120 litrainen vain kolmessa...

Nyt vasta muuten lähetin Seawolfille textarin, kun olen täällä roikkumista viimeaikoina vähän laiminlyönyt :oops:
timnau

Viesti Kirjoittaja timnau »

Itselläkin turbiinilukko toteutettu kytkimellä ja otettu siit huolto pistokkeest mist kooditkin katotaan reuninmaiset ylärivis edellinen omistaja tehny.Toimii kyl ilmankin mut tuppaa kytkee päälle ja pois eli humppaa ikävästi kaheksaskympis.Kytkeytyy jarrunkans pois ja jos lähtee liikkeelle kytkin päällä 1ilman lukkoo mut kakkonen jo ilman luistoo ja vaihtaa aika tiuhaan vaihteet hyvät höpinät ainakin mut ei uskalla kauheest väännöl vedättää putket 2x2.5tuumaa ja sit toi tankki itel entiä litramäärää kun polttoaine loppuu kun mittari näyttää pallon jälkeen ekaa viivaa sit saa tankattuu 80l et oisko imuputki ylhääl vai anturi näyttää väärin... :shock:
cheyenne

No polttoöljy-moottori ei edes saa ihan niin tyhjäksi tankkia kuin bensaa käyttävä (bensassa ei ilmakuplat välissä haittaa niin paljoa), mutta eihän se imuputki ikinä ihan tankin pohjassa ole, eikä useinkaan mittarit (tai anturit) ihan hirveän tarkkaan tiedä mitä tankissa on. Jokaisessa Autossa vaan yksilöllisesti on opittava tietämään milloin polttoaine loppuu. Ja tietysti parempi olisi kun osaisi jopa ennakoida tankkaamalla niin ajoissa ettei lopu :wink:
Vastaa Viestiin